LIPOVSKÁ, Hana a Jakub FISCHER. GIFTED STUDENTS AND HUMAN CAPITAL ACCUMULATION. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science. 2016, roč. 9, č. 3, s. 60-69. ISSN 1803-1617. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.7160/eriesj.2016.090302.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název GIFTED STUDENTS AND HUMAN CAPITAL ACCUMULATION
Autoři LIPOVSKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Jakub FISCHER (203 Česká republika).
Vydání Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 2016, 1803-1617.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/16:00091570
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.7160/eriesj.2016.090302
UT WoS 000439967700003
Klíčová slova anglicky Gifted students; Human capital; Intergenerational transmission; Responsibility in education; Talent 2016 survey
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 18. 3. 2020 16:56.
Anotace
The economic growth and well-being of the nation increasingly depends on the human capital. In our study we offer original findings based on our survey Talent 2016. We try to identify who the talented students are, which background they did come from and how the family background influenced them. Our paper provides clear evidence of human capital intergenerational transmission. The vertical immobility in the same generation as well as the vertical mobility between generations was observed. Most of the gifted students came from the complete highly educated families with tradition in their field of interest and long positive attitudes toward accumulating the knowledge. Contrarily, the role of the teachers in the support and guidance is negligible. We have shown that there is close relation between the gifted children premature reading ability and the accumulation of the human capital in their families. The same is valid for the attendance of the 8-years grammar schools. Based on our dataset, we do not observe the Galtonian regression toward the mean. For the future economic growth there must be offered a helping hand for the talented children with less educated family background.
Návaznosti
MUNI/A/0915/2015, interní kód MUNázev: Hospodářská politika v EU a ČR III
Investor: Masarykova univerzita, Hospodářská politika v EU a ČR III, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 11:54