KAŠPAROVÁ, Irena a Marie LÁNÍKOVÁ. Centralizovat, nebo rozvolnit? Analýza diskuse o individuálním vzdělávání na půdě Poslanecké sněmovny ČR optikou teorie modernity Petera Wagnera. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 3, č. 21, s. 41-61. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Centralizovat, nebo rozvolnit? Analýza diskuse o individuálním vzdělávání na půdě Poslanecké sněmovny ČR optikou teorie modernity Petera Wagnera
Název česky Centralizovat, nebo rozvolnit? Analýza diskuse o individuálním vzdělávání na půdě Poslanecké sněmovny ČR optikou teorie modernity Petera Wagnera
Název anglicky To centralise or to dissolve? Analysing debate on individual education, lead upon Chamber of Deputies of the Czech Republic, using the theory of modernity of Peter Wagner.
Autoři KAŠPAROVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí) a Marie LÁNÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/16:00091593
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-3.
Klíčová slova česky individuální vzdělávání; organizovaná modernita; moc; Poslanecká sněmovna
Klíčová slova anglicky individual education; organised modernity; power; Chamber of Deputies
Štítky rivok
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 11. 11. 2016 12:59.
Anotace
Článek přináší diskurzivní analýzu poslanecké diskuse na téma individuálního vzdělávání, která probíhala v letech 2014 a 2015 a předcházela následnému zavržení legalizace této formy vzdělávání na druhém stupni ZŠ v roce 2015. Autorky zkoumají argumenty poslanců pro a proti této alternativě, kontextualizují je v současné sociálně-vědní literatuře na téma individuálního vzdělávání a post-socialismu a aplikují na ni teorii modernity Petera Wagnera. Dochází k závěru, že jádrem poslaneckého sporu a následného nepřijetí individuálního vzdělávání jako rovnocenného vzdělávacího přístupu není obsah či kvalita kurikula, ale moc a kontrola, která je skrze vzdělávání uplatňována. Rozhodující roli při této politické disputaci nehrají politici zastávající stanovisko pro ani proti, ale ti, kteří stojí v samém středu, zastávající stanovisko ano-ale. Zdůrazněním subjektivně vnímaných nedostatků stávajícího zákonného nastavení individuálního vzdělávání se zbavují politické odpovědnosti a nutnosti rozhodnout a posílají téma individuálního vzdělávání z pět do diskuse odborné.
Anotace anglicky
Text offers discursive analysis of the debate lead upon Chamber of Deputies in 2014 and 2015, regarding the issue of individual education, held prior to the decision not to legalise this form of education on lower secondary level of compulsory schooling. For and against arguments are examined, contextualised in current social science literature upon the topic of individual education and post-socialism and analysed using Peter Wagner´s theory of modernity. It is concluded, that the reason for dismissing the legalisation of individual education is not so much due to the content or the quality of the curricula but rather due to the idea of lost power and control, which is exercised through mass education. The decisive voice in this debate was not that of those in favour, neither of those against but those who held the position ´in favour but..´ By emphasising subjectively viewed deficiency of wording of the proposed law, they are getting rid of the political responsibility to decide and send the issue of individual education back to the level of professional debate.
VytisknoutZobrazeno: 22. 8. 2024 03:40