2016
Barevnými foliemi ke zlepšení čtení dyslektiků
ODVÁRKOVÁ, Zuzana a Petr VESELÝZákladní údaje
Originální název
Barevnými foliemi ke zlepšení čtení dyslektiků
Název anglicky
Colour overlays to improve reading of dyslectics
Autoři
ODVÁRKOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr VESELÝ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Studentská vědecká konference lékařských fakult ČR a SR 2016, 2016
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
30200 3.2 Clinical medicine
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14110/16:00091919
Organizační jednotka
Lékařská fakulta
ISBN
978-80-210-8384-4
Klíčová slova česky
barevné folie; dyslexie; specifické poruchy učení; rychlost čtení
Klíčová slova anglicky
colour overlays; dyslexia; specific learning disorders; speed of reading
Štítky
Změněno: 12. 12. 2016 14:16, Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková
V originále
S potřebou číst se dnes v běžném životě setkáváme velmi často, avšak někteří lidé mohou mít se čtením značné problémy, protože trpí specifickou poruchou učení, dyslexií. Dyslexie je komplexní porucha čtení, která se u jedinců může projevovat různými způsoby, převážně skoky písmen a celých slov na řádcích, různými odlesky, problémy s navázáním slov do vět a s přechodem na další řádek apod. Mezi možnosti optické korekce dyslexie se řadí barevné folie. Předložením folie před čtený text se upraví kontrast pozadí a chod paprsku přicházejícího do oka. Dosažené výsledky měření jsou mezi sebou vzájemně srovnávány a hodnoceny. V současnosti se studie zúčastnilo 72 jedinců narozených od roku 1999 do roku 2007. Do výzkumné skupiny dyslektických dětí bylo zařazeno 36 jedinců, u kterých bylo zaznamenáno zlepšení ve čtení v průměru o 6 %. Zrychlení čtení při používání barevných folií prokazovalo 75 % procent dyslektiků. V kontrolní skupině nedyslektických dětí, o počtu 36 jedinců, bylo také zaznamenáno zlepšení s použitím barevných folií, ale pouze o 3,7 %.
Anglicky
Demands on reading increase permanently in today's world. However some people are struggling with reading difficulties since childhood because they suffer from specific learning disorders called dyslexia. Dyslexia is complex disorders of reading which prove in several ways. Individuals describe jumping of letters and whole words in the line, uncomfortable glare, and fogging of the text, occasional double vision of letters etc. Study deals of using colour transparent overlays as compensatory aid for dyslectic children. To the study 36 dyslectic children of twelve years old were put and 36 non-dyslectic children of ten years old as control group. A green tint of overlay decreased symptoms of dyslexia the most. On the contrary a yellow tint was used at least. Acceleration of reading with colour overlays occurred in almost 75 % of dyslectic children. Overage improvement with colour overlays was in the case of dyslectic children 6 % whereas improvement of non-dyslectic group was 3,7 %. Differences of improvement between both groups are 2,3 %.