J 2016

Miroslav Kouřil a jeho cesta ke strukturalismu jako metodě i programu

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Miroslav Kouřil a jeho cesta ke strukturalismu jako metodě i programu

Název anglicky

Miroslav Kouřil and His Approach to Structuralism as a Method and Programme

Autoři

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-845X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00088382

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Miroslav Kouřil; divadlo; strukturalismus; Scénografický ústav; Prolegomena Scénografické encyklopedie

Klíčová slova anglicky

Miroslav Kouřil; thetare; structuralism; The Istitute of Scenography; Prolegomena to the Encyclopaedia of Scenography

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2017 18:24, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Studie se věnuje teoretickému a divadelně organizačnímu dílu Miroslava Kouřila (1911–1984). První část stručně představuje dvě stěžejní fáze Kouřilova profesního života – období jeho scénografické tvorby a následné působení v oblasti teoretické reflexe a organizování divadelního života v tehdejším Československu. Druhá část podrobněji reflektuje jeho působení v čele Scénografického ústavu a projekt přípravy Scénografické encyklopedie. Ve třetí části je rozebíráno Kouřilovo teoretické dílo zejména v souvislosti s uplatňováním strukturalistické metody při reflexi divadelní praxe.

Anglicky

The study explores theoretical works and managing activities of Czech set-designer Miroslav Kouřil (1911-1984). First part is devoted to two crucial periods in Kouřil's professional life: his career of a stage designer, and the following involvement in theoretical reception of theatre and practical organization of theatre life in the then Czechoslovakia. In the second part, attention is drawn to Kouřil's presidency over the Czech Scenographic Institute, and to the project of the Encyclopaedia of Scenography managed by him. In the third part, the author concerns with Kouřil's theoretical works, especially the way in which he used structuralist methodology to analyse theatre productions.

Návaznosti

GAP409/11/1082, projekt VaV
Název: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
Investor: Grantová agentura ČR, Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál