k 2016

Stage Metaphor and Directing of Opera: Brno, Second Half of the 20th Century

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Stage Metaphor and Directing of Opera: Brno, Second Half of the 20th Century

Název česky

Jevištní metafora v operní režii. Brno, 2. pol. 20. století

Autoři

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Metaphor in the Arts, in Media and Communication (11th Conference of the Association for Researching and Applying Metaphor), Berlin, 1-4 July 2016, 2016

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00088387

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

divadlo; opera; jevištní metafora; teorie konceptuální metafory; kognitivní teatrologie

Klíčová slova anglicky

theatre; opera; stage metaphor; Conceptual Metaphor Theory; cognitive theatre studies

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2017 18:50, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

In the field of theatre studies including the area of performance analysis metaphor is still treated as a figurative expression which should above all have an aesthetic function. For several decades the term “theatrical (stage) metaphor” serves as a very commonplace and often used device of the theoretical reflection of an operatic production. The paper focuses on the notion of “theatrical (stage) metaphor” as a crucial principle of staging of an opera. The presentation aims to examine the notion of metaphor from the perspectives of conceptual metaphor theory and more classical definitions of the notion (metaphor) in the field of theatre studies. It will be focused mostly on the staging practice in Brno in the second half of the 20th century, especially on the opera works based on the plays by William Shakespeare, including the masterpieces by Giuseppe Verdi (Macbeth, Otello) directed e.g. by Miloš Wasserbauer, Václav Věžník etc. The paper examines the possibility of the conceptual metaphor theory to serve as an analytical tool in the field of theatre studies rather than the more traditional use and explanation of a metaphor as a poetic device of theatrical performance.

Návaznosti

GA15-06548S, projekt VaV
Název: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Akronym: MWOSTB)
Investor: Grantová agentura ČR, Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně