2016
Stage Metaphor and Directing of Opera: Brno, Second Half of the 20th Century
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, ŠárkaZákladní údaje
Originální název
Stage Metaphor and Directing of Opera: Brno, Second Half of the 20th Century
Název česky
Jevištní metafora v operní režii. Brno, 2. pol. 20. století
Autoři
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Metaphor in the Arts, in Media and Communication (11th Conference of the Association for Researching and Applying Metaphor), Berlin, 1-4 July 2016, 2016
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00088387
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
divadlo; opera; jevištní metafora; teorie konceptuální metafory; kognitivní teatrologie
Klíčová slova anglicky
theatre; opera; stage metaphor; Conceptual Metaphor Theory; cognitive theatre studies
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2017 18:50, Mgr. Vendula Hromádková
Anotace
V originále
In the field of theatre studies including the area of performance analysis metaphor is still treated as a figurative expression which should above all have an aesthetic function. For several decades the term “theatrical (stage) metaphor” serves as a very commonplace and often used device of the theoretical reflection of an operatic production. The paper focuses on the notion of “theatrical (stage) metaphor” as a crucial principle of staging of an opera. The presentation aims to examine the notion of metaphor from the perspectives of conceptual metaphor theory and more classical definitions of the notion (metaphor) in the field of theatre studies. It will be focused mostly on the staging practice in Brno in the second half of the 20th century, especially on the opera works based on the plays by William Shakespeare, including the masterpieces by Giuseppe Verdi (Macbeth, Otello) directed e.g. by Miloš Wasserbauer, Václav Věžník etc. The paper examines the possibility of the conceptual metaphor theory to serve as an analytical tool in the field of theatre studies rather than the more traditional use and explanation of a metaphor as a poetic device of theatrical performance.
Návaznosti
GA15-06548S, projekt VaV |
|