ŠEĎOVÁ, Klára a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Teacher expectancies, teacher behaviour and students’ participation in classroom discourse. Journal of Educational Enquiry. University of South Australia, roč. 15, č. 1, s. 44-61. ISSN 1444-5530. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Teacher expectancies, teacher behaviour and students’ participation in classroom discourse
Autoři ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí) a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Educational Enquiry, University of South Australia, 2016, 1444-5530.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Austrálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00088446
Organizační jednotka Filozofická fakulta
UT WoS 000497984500001
Klíčová slova anglicky teacher expectations; teacher behaviour; classroom discourse; participation; low-expectancy students
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 18. 3. 2020 16:21.
Anotace
There is a common consensus that students learn best through participation in rich and challenging classroom discourse. The aim of this study is to explore whether students viewed as weak by their teachers can productively participate in classroom discourse in literacy lessons. We used micro-ethnographic discourse analysis to analyze video recordings from literacy lessons at a Czech lower secondary school. We focused on two low-expectancy students, who participated in the classroom discourse in different ways. While the first one was passive and unproductive, the second one participated in productive interactions and autonomously helped to construct knowledge in the classroom. Our analysis shows that a student’s way of participation in the classroom is influenced by their teacher’s behaviour. We examine the relationship between the teacher’s expectations and their behaviour so as to show that this relationship is stronger if the teacher focuses on the qualities of a student and weaker if the teacher focuses on their curricular aims.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaVNázev: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 04:01