ZAPLETAL, Miloš. Sport a česká meziválečná hudba : úvod do problematiky. Opus musicum. Brno: Opus musicum, 2016, roč. 48, č. 2, s. 6-40. ISSN 0862-8505.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sport a česká meziválečná hudba : úvod do problematiky
Název anglicky Sport and Czech Interwar Music : An Introduction
Autoři ZAPLETAL, Miloš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Opus musicum, Brno, Opus musicum, 2016, 0862-8505.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00092429
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky sport and music; avant-garde music; music and representation; Czech inter-war music; music of the 1920s; music and sport
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Změněno: 2. 4. 2017 21:33.
Anotace
Krátká, ale výrazná vlna reflexí a reprezentací sportu v české artificiální hudbě dvacátých a třicátých let je dobově příznačným hudebním a šířeji kulturním fenoménem. Česká muzikologie tento fenomén zatím celistvě nereflektovala, a tak prvním a zatím posledním, kdo tak učinil, byl Bateman (2009). V této studii přináším stručný nástin dané problematiky a pokouším se naznačit směry, kterými by se další výzkum v této oblasti mohl ubírat. Na rozdíl od Batemana, jehož zajímají pouze zjevné sportovní obsahy, beru v potaz i reflexe sportu ležící na okrajích intendovaných významů jednotlivých děl. V první části studie podávám stručný, ale při současném stavu bádání vyčerpávající přehled reflexí sportu ve světové artificiální i nonartificiální hudbě, abych načrtl základní obrysy kontextu, ve kterém třeba českou sportovní hudbu dále zkoumat. V druhé části pak několika sondami nastiňuji konceptualizace sportu a vztahů sportu a hudby v prvorepublikovém Československu; zejména se soustředím na diskurzy oficiální prvorepublikové ideologie a avantgardy (hlavně poetismu). To mi umožňuje přejít k jádru problematiky, tedy k reflexím a reprezentacím sportu v české meziválečné artificiální hudbě, v části následující. Na ni pak navazuje závěrečná podkapitola pojednávající vztahy hudby a tělovýchovy, zejména sokolské; zde se pohybujeme na pomezí hudby artificiální a nonartificiální.
Anotace anglicky
A short but significant wave of reflections and representations of sport and physical education in Czech art music of the 1920s and 1930s was a historically symptomatic musical and, broader, cultural phenomenon, which Czech musicology has not comprehensively reflected yet, so the first and, so far, the last to do so – although briefly – has been Anthony Bateman in his study Ludus Tonalis: Sport and Musical Modernism 1910–1938. In the first part of my study, I bring a brief but, at the current state of research, an exhaustive overview of musical reflections of sports in a worldwide context. The second part outlines several conceptualizations of sport and of the relation between sport and music in the interwar Czechoslovakia; I focus, particularly, on discourses of the official and the avant-garde ideologies of the First Republic. This allows me to move to the very core of the issue in the following part, and deal with musical reflections of sport in the art music of the First Republic era. In the last subchapter, I discuss relations between music and physical education, namely Sokol movement, moving closer to the edge of popular and functional music.
Návaznosti
MUNI/A/0988/2015, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část III.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část III., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 18. 8. 2024 23:05