C 2016

Didaktická interpretace uměleckého textu v praxi i teorii - jednota jedinečného a obecného

ZÍTKOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Didaktická interpretace uměleckého textu v praxi i teorii - jednota jedinečného a obecného

Název anglicky

Didactic Interpretation of Artistic Text in Practice and Theory – the Unity of Unique and General

Autoři

ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Olomouc, Text jako učební úloha: teorie - výzkum - aplikace, od s. 7-22, 16 s. Ediční řada - Odborná publikace (kolektivní monografie), 2016

Nakladatel

Univerzita Palackého v Olomouci

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00092655

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-244-5014-8

Klíčová slova česky

umělecký text; didaktická interpretace; otázka a úkol; výzkum,;obsahová analýza; aspekty otázek a úkolů; realizace aspektů; prožitek; komparace; struktura textu; literární komunikace; tvořivost; myšlenkové operace

Klíčová slova anglicky

artistic text; interpretation; didactic interpretation; task and question; research; content analysis; aspects of tasks; realization of aspects; emotional experience; comparison; structure of the text; literary communication; creativity; mental processes

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 2. 2017 11:55, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Anotace

V originále

Kapitola představuje výzkumnou sondu, jejímž cílem bylo zjistit převažující charakter otázek a úkolů zadávaných při práci s texty umělecké literatury v hodinách literární výchovy na 2. stupni základní školy. Metodou obsahové analýzy byla vyhodnocena interpretační práce v celkem dvaceti dvou vyučovacích hodinách, a to s pomocí pro účely výzkumu vytvořeného systému kategorií – aspektů úkolů a jejich konkrétních realizací. K základním výsledkům sondy patří zjištění, že v praxi převažují úkoly netvořivé, myšlenkově nepříliš náročné, převažuje práce s epikou a jejím fikčním světem, je opomíjena práce s prožitkem i literární terminologií. Sonda prověřila funkčnost výzkumného nástroje (systému kategorií), její výsledky potvrdily hypotézu o malé pestrosti způsobů interpretační práce s literaturou na základní škole.

Anglicky

The chapter presents the research aimed at the tasks and questions asked during the work with artistic texts in the literary lessons in the 6th-9th year of primary school. Using the method of content analysis, twenty-two literary lessons were analysed to verify the category system, made with the aspects of tasks and their realizations, and to state the predominant character of tasks. It was found out that the most of tasks were not creative, not intellectually demanding; the work with epic prose and poetry and its fictitious world predominated there; the tasks requiring emotional experience and literary terminology had very small frequency. The research results validated the hypothesis about small variety of real interpretative work with literature at primary schools.