2016
Didaktická interpretace uměleckého textu v praxi i teorii - jednota jedinečného a obecného
ZÍTKOVÁ, JitkaZákladní údaje
Originální název
Didaktická interpretace uměleckého textu v praxi i teorii - jednota jedinečného a obecného
Název anglicky
Didactic Interpretation of Artistic Text in Practice and Theory – the Unity of Unique and General
Autoři
ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Olomouc, Text jako učební úloha: teorie - výzkum - aplikace, od s. 7-22, 16 s. Ediční řada - Odborná publikace (kolektivní monografie), 2016
Nakladatel
Univerzita Palackého v Olomouci
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00092655
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-244-5014-8
Klíčová slova česky
umělecký text; didaktická interpretace; otázka a úkol; výzkum,;obsahová analýza; aspekty otázek a úkolů; realizace aspektů; prožitek; komparace; struktura textu; literární komunikace; tvořivost; myšlenkové operace
Klíčová slova anglicky
artistic text; interpretation; didactic interpretation; task and question; research; content analysis; aspects of tasks; realization of aspects; emotional experience; comparison; structure of the text; literary communication; creativity; mental processes
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 1. 2. 2017 11:55, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
V originále
Kapitola představuje výzkumnou sondu, jejímž cílem bylo zjistit převažující charakter otázek a úkolů zadávaných při práci s texty umělecké literatury v hodinách literární výchovy na 2. stupni základní školy. Metodou obsahové analýzy byla vyhodnocena interpretační práce v celkem dvaceti dvou vyučovacích hodinách, a to s pomocí pro účely výzkumu vytvořeného systému kategorií – aspektů úkolů a jejich konkrétních realizací. K základním výsledkům sondy patří zjištění, že v praxi převažují úkoly netvořivé, myšlenkově nepříliš náročné, převažuje práce s epikou a jejím fikčním světem, je opomíjena práce s prožitkem i literární terminologií. Sonda prověřila funkčnost výzkumného nástroje (systému kategorií), její výsledky potvrdily hypotézu o malé pestrosti způsobů interpretační práce s literaturou na základní škole.
Anglicky
The chapter presents the research aimed at the tasks and questions asked during the work with artistic texts in the literary lessons in the 6th-9th year of primary school. Using the method of content analysis, twenty-two literary lessons were analysed to verify the category system, made with the aspects of tasks and their realizations, and to state the predominant character of tasks. It was found out that the most of tasks were not creative, not intellectually demanding; the work with epic prose and poetry and its fictitious world predominated there; the tasks requiring emotional experience and literary terminology had very small frequency. The research results validated the hypothesis about small variety of real interpretative work with literature at primary schools.