POSPĚCH, Pavel. Urban or Family-Friendly? The Presentation of Czech Shopping Centers as Family-Friendly Spaces. Space and Culture. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2017, roč. 20, č. 1, s. 68-80. ISSN 1206-3312. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/1206331216646059.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Urban or Family-Friendly? The Presentation of Czech Shopping Centers as Family-Friendly Spaces
Autoři POSPĚCH, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Space and Culture, Thousand Oaks, SAGE Publications, 2017, 1206-3312.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50401 Sociology
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.730
Kód RIV RIV/00216224:14230/17:00094596
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1177/1206331216646059
UT WoS 000391796400005
Klíčová slova anglicky shopping centers; public space; family; social control; exclusion; Czech Republic
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 27. 3. 2018 13:28.
Anotace
This article presents a study of the self-presentation of shopping centers in the Czech Republic as “family-friendly” spaces. The notion of family-friendliness is analyzed both as a structural category, referring to the structure of the stereotypical normal family and to its respective members, and as a cultural representation, referring to “family values,” which Czech malls invoke in their self-presentation. It is argued that the presentation of a “space for the whole family” covers only the persistent stereotype of female-led economic consumption. The family values of safety and comfort distinguish shopping centers negatively from the city centers. They also strongly refer to the country’s past by invoking the image of a family promenade. On a more general level, the family appeal thrives on the phenomenon of postsocialist privatism and on the turning away from the public sphere in favor of the private realm of the family.
Návaznosti
GP14-32200P, projekt VaVNázev: Nepatřičnost v městském veřejném prostoru
Investor: Grantová agentura ČR, Incivility in urban public space
VytisknoutZobrazeno: 10. 5. 2024 14:51