a 2016

Čtenářství a čtenářská gramotnost očima učitelů na 1. stupni ZŠ

TUŽILOVÁ, Petra

Základní údaje

Originální název

Čtenářství a čtenářská gramotnost očima učitelů na 1. stupni ZŠ

Název česky

Čtenářství a čtenářská gramotnost očima učitelů na 1. stupni ZŠ

Název anglicky

Reading and Reading Literacy through the Eyes of Teachers of Elementary Schools

Autoři

TUŽILOVÁ, Petra (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

XXIV. konference České asociace pedagogického výzkumu, 2016

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00092713

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7394-596-1

Klíčová slova česky

čtení;čtenářská gramotnost;četba;čtenářství;učitel;rodiče;dítě;komunikace;podpora

Klíčová slova anglicky

reading;reading literacy;readership;books;teacher;parents;child;communication;support

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 1. 2017 13:43, PhDr. Mgr. Petra Tužilová

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá oblastí čtenářství a čtenářské gramotnosti u žáků 4. ročníků ZŠ a přístupem učitelů k podpoře rodičů v rozvíjení těchto oblastí. Jsou zde shrnuty výsledky pilotního šetření ústně kladených dotazníků, ve kterých učitelé odpovídali na otázky vztahující se k jejich vlastnímu čtení a čtenářství, ke čtenářské gramotnosti ve výuce, přístupu ke čtení a četbě svých žáků a ke komunikaci a podpoře rodičů v oblasti četby a čtenářství jejich dětí. Na základě tohoto pilotního šetření a vyhodnocených odpovědí budou pomocí stejných či blízkých odpovědí na otázky ústně kladených dotazníků vytvořeny písemné dotazníky, z jejichž sběru bude vybráno pouze několik respondentů pro získání hlubších informací pomocí polostrukturovaných rozhovorů v hlavním výzkumném šetření.

Anglicky

This paper deals with the area of reading and reading literacy in grade 4 of elementary school pupils and their teachers access in assisting parents during children development of these areas. It summarizes the results of the pilot survey of the orally-asked questionnaires in which teachers answered questions related to their own reading and readership, using the reading literacy in teaching, the access to reading and readership of their pupils, and communication and support of parents in the area of reading and readership of their children. According to this pilot study and the evaluated responses the new respond-in-writing questionnareires are going to be created for the main survey, based on the identical or close responses collected with the orally-asked questionnaires, where only chosen respondents are going to be deeply interviewed with semistructured interviews.

Návaznosti

MUNI/A/0941/2015, interní kód MU
Název: Čtenářství a čtenářská gramotnost žáků základní školy
Investor: Masarykova univerzita, Čtenářství a čtenářská gramotnost žáků základní školy, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty