J 2016

Paternalistický model správy dominia jako téma edukačních programů : Příklady z jižní Moravy

FILIP, Aleš

Basic information

Original name

Paternalistický model správy dominia jako téma edukačních programů : Příklady z jižní Moravy

Name (in English)

The Paternalistic Administration of Dominion as the Theme of Educational Programmes : Examples from South Moravia

Authors

Edition

Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity : řada společenských věd, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1211-6068

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

60402 Architectural design

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

absolutismus; paternalismus; rezidenční města; panská sídla; hierarchizovaná urbanistická struktura; barokní urbanismus; Slavkov u Brna; Valtice; Jaroměřice nad Rokytnou; edukační programy na zámcích

Keywords in English

absolutism; paternalism; residential towns; manor seats; a hierarchized urbanistic structure; baroque town planning; Slavkov u Brna; Valtice; Jaroměřice nad Rokytnou; educational programs at stately homes

Tags

Tags

Reviewed
Changed: 27/3/2020 19:53, Mgr. Michal Petr

Abstract

In the original language

Urbanistické plány a realizace baroka na Moravě, interpretované jako projevy patrimoniálního absolutismu, jsou představeny na příkladech přestaveb tří rezidenčních měst: Slavkova u Brna, Valtic a Jaroměřic nad Rokytnou. Návrhy edukačních programů v těchto městech jsou vedeny snahou o představení sledované problematiky názorně in situ.

In English

There are focused urbanistic plans and realizations of the baroque in Moravia interpreted as displays of a patrimonial absolutism in the paper. Three baroque reconstructions of residential towns are introduced: those of Slavkov u Brna, Valtice and Jaroměřice nad Rokytnou. Proposals of educational programs at stately homes and surrounding towns are motivated by the endeavor to present the focused theme clearly in situ.

Links

DF12P01OVV014, research and development project
Name: Vzdělávací role Národního památkového ústavu: Edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví České republiky
Investor: Ministry of Culture of the CR, Educational Role of the National Heritage Institute: Education as the key instrument improving quality of the care for the cultural heritage of the Czech Republic