k 2016

Desdemona & Co. : Sleeping Beauties on the Jacobean Stage

KRAJNÍK, Filip

Základní údaje

Originální název

Desdemona & Co. : Sleeping Beauties on the Jacobean Stage

Název česky

Desdemona a spol. : Spicí krásky na jakubovském jevišti

Autoři

KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Hradec Králové Anglophone Conference 2016, 22.-23. 3. 2016, Hradec Králové, 2016

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00092978

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

William Shakespeare; spánek; jakubovské drama; dramaturgie

Klíčová slova anglicky

William Shakespeare; sleep; Jacobean drama; dramaturgy

Štítky

Změněno: 23. 2. 2018 21:07, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.

Anotace

V originále

In the medieval and early-modern theatrical traditions, the depiction of sleep on the stage was a frequent (and popular) theatergram, with a strong thematic and dramatic significance. One of the dramatic functions of this motif was the sleeper’s victimisation, which can be observed in a number of works from French liturgical plays of the 12th century to English Renaissance drama of the 17th. The present paper will focus on a group of Jacobean plays that employed the topos of an endangered sleeping figure that seem to constitute a distinct fashionable wave in early-modern English drama. Although the authorship of some of the works is dubious, all of them are, quite interestingly, somehow connected with the late Shakespeare or his theatre company, the King’s Men. The presentation will observe the development of the topos, which appears to have started with Shakespeare’s Othello (c. 1603), and show how the individual plays influenced each other in other to create a certain dramatic effect and provoke a strong emotional reaction in their audiences.

Česky

Ve středověké a raně novověké divadelní tradici bylo zobrazení spánku na scéně častým (a oblíbeným) divadelním vzorcem s velmi mocným tematickým a dramatickým významem. Jednou z dramatických funkcí tohoto motivu byla viktimizace spící postavy, již můžeme vysledovat v řadě děl, francouzským liturgickým dramatem 12. stol. počínaje, anglickým renesančním dramatem století sedmnáctého konče. Tento příspěvěk se zaměří na skupinu jakubovských her, které obsahují topos spící postavy v ohrožení a podle všeho tvořily svébytnou módní vlnu raně novověkého anglického dramatu. Ačkoliv je autorství některých z těchto her sporné, zajímavé je, že všechny jsou nějakým způsobem spjaty se Shakespearem či jeho hereckou družinou, Služebníky královými. Referát popíše vývoj tohoto toposu, který patrně začal u Shakespearova Othella (cca 1603), a ukáže, jak se tyto jednotlivé hry navzájem ovlivňovaly, aby vytvořily jistý dramatický účinek a vyvolaly silnou emocionální odezvu u obecenstva.

Návaznosti

MUNI/A/1143/2015, interní kód MU
Název: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě (Akronym: VZALL)
Investor: Masarykova univerzita, Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty