2016
Desdemona & Co. : Sleeping Beauties on the Jacobean Stage
KRAJNÍK, FilipZákladní údaje
Originální název
Desdemona & Co. : Sleeping Beauties on the Jacobean Stage
Název česky
Desdemona a spol. : Spicí krásky na jakubovském jevišti
Autoři
KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Hradec Králové Anglophone Conference 2016, 22.-23. 3. 2016, Hradec Králové, 2016
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00092978
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
William Shakespeare; spánek; jakubovské drama; dramaturgie
Klíčová slova anglicky
William Shakespeare; sleep; Jacobean drama; dramaturgy
Štítky
Změněno: 23. 2. 2018 21:07, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.
V originále
In the medieval and early-modern theatrical traditions, the depiction of sleep on the stage was a frequent (and popular) theatergram, with a strong thematic and dramatic significance. One of the dramatic functions of this motif was the sleeper’s victimisation, which can be observed in a number of works from French liturgical plays of the 12th century to English Renaissance drama of the 17th. The present paper will focus on a group of Jacobean plays that employed the topos of an endangered sleeping figure that seem to constitute a distinct fashionable wave in early-modern English drama. Although the authorship of some of the works is dubious, all of them are, quite interestingly, somehow connected with the late Shakespeare or his theatre company, the King’s Men. The presentation will observe the development of the topos, which appears to have started with Shakespeare’s Othello (c. 1603), and show how the individual plays influenced each other in other to create a certain dramatic effect and provoke a strong emotional reaction in their audiences.
Česky
Ve středověké a raně novověké divadelní tradici bylo zobrazení spánku na scéně častým (a oblíbeným) divadelním vzorcem s velmi mocným tematickým a dramatickým významem. Jednou z dramatických funkcí tohoto motivu byla viktimizace spící postavy, již můžeme vysledovat v řadě děl, francouzským liturgickým dramatem 12. stol. počínaje, anglickým renesančním dramatem století sedmnáctého konče. Tento příspěvěk se zaměří na skupinu jakubovských her, které obsahují topos spící postavy v ohrožení a podle všeho tvořily svébytnou módní vlnu raně novověkého anglického dramatu. Ačkoliv je autorství některých z těchto her sporné, zajímavé je, že všechny jsou nějakým způsobem spjaty se Shakespearem či jeho hereckou družinou, Služebníky královými. Referát popíše vývoj tohoto toposu, který patrně začal u Shakespearova Othella (cca 1603), a ukáže, jak se tyto jednotlivé hry navzájem ovlivňovaly, aby vytvořily jistý dramatický účinek a vyvolaly silnou emocionální odezvu u obecenstva.
Návaznosti
MUNI/A/1143/2015, interní kód MU |
|