KRAJNÍK, Filip. Desdemona & Co. : Sleeping Beauties on the Jacobean Stage. In Hradec Králové Anglophone Conference 2016, 22.-23. 3. 2016, Hradec Králové. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Desdemona & Co. : Sleeping Beauties on the Jacobean Stage
Název česky Desdemona a spol. : Spicí krásky na jakubovském jevišti
Autoři KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Hradec Králové Anglophone Conference 2016, 22.-23. 3. 2016, Hradec Králové, 2016.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00092978
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky William Shakespeare; spánek; jakubovské drama; dramaturgie
Klíčová slova anglicky William Shakespeare; sleep; Jacobean drama; dramaturgy
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 23. 2. 2018 21:07.
Anotace
In the medieval and early-modern theatrical traditions, the depiction of sleep on the stage was a frequent (and popular) theatergram, with a strong thematic and dramatic significance. One of the dramatic functions of this motif was the sleeper’s victimisation, which can be observed in a number of works from French liturgical plays of the 12th century to English Renaissance drama of the 17th. The present paper will focus on a group of Jacobean plays that employed the topos of an endangered sleeping figure that seem to constitute a distinct fashionable wave in early-modern English drama. Although the authorship of some of the works is dubious, all of them are, quite interestingly, somehow connected with the late Shakespeare or his theatre company, the King’s Men. The presentation will observe the development of the topos, which appears to have started with Shakespeare’s Othello (c. 1603), and show how the individual plays influenced each other in other to create a certain dramatic effect and provoke a strong emotional reaction in their audiences.
Anotace česky
Ve středověké a raně novověké divadelní tradici bylo zobrazení spánku na scéně častým (a oblíbeným) divadelním vzorcem s velmi mocným tematickým a dramatickým významem. Jednou z dramatických funkcí tohoto motivu byla viktimizace spící postavy, již můžeme vysledovat v řadě děl, francouzským liturgickým dramatem 12. stol. počínaje, anglickým renesančním dramatem století sedmnáctého konče. Tento příspěvěk se zaměří na skupinu jakubovských her, které obsahují topos spící postavy v ohrožení a podle všeho tvořily svébytnou módní vlnu raně novověkého anglického dramatu. Ačkoliv je autorství některých z těchto her sporné, zajímavé je, že všechny jsou nějakým způsobem spjaty se Shakespearem či jeho hereckou družinou, Služebníky královými. Referát popíše vývoj tohoto toposu, který patrně začal u Shakespearova Othella (cca 1603), a ukáže, jak se tyto jednotlivé hry navzájem ovlivňovaly, aby vytvořily jistý dramatický účinek a vyvolaly silnou emocionální odezvu u obecenstva.
Návaznosti
MUNI/A/1143/2015, interní kód MUNázev: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě (Akronym: VZALL)
Investor: Masarykova univerzita, Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 08:49