Detailed Information on Publication Record
2016
Klasické teorie vývoje
MILLOVÁ, KatarínaBasic information
Original name
Klasické teorie vývoje
Name (in English)
Classical theories of life-span development
Authors
MILLOVÁ, Katarína (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Vydání první. Praha, Psychologie celoživotního vývoje, p. 23-37, 15 pp. 2016
Publisher
Karolinum
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00093034
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-246-3462-3
Keywords in English
life-span development; classical theories of development; stadial development
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 31/3/2017 16:15, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Klasické teorie vývoje vznikaly od počátku 20. století a často popisovaly pouze vývoj v první polovině života. Kapitola se zabývá některými nejdůležitějšími teoriemi, které ovlivnily další výzkum vývoje, s důrazem na modely popisující celý život člověka. Jde o teorie sledující různé aspekty vývoje: osobnostní charakteristiky, sociální vztahy, kognitivní nebo morální dimenzi. Na závěr je zmíněn kritický pohled na tyto teorie a vznik východisek pro další rozvoj teoretického přístupu k celoživotnímu vývoji člověka.
In English
Classical theories of development were formed since the beginning of 20th century and often described only development in the first half of life. The chapter deals with some of the most important theories that influenced the further research of human development, with an emphasis on models describing the whole life-span. These thoeries focus on various aspects of development: personality characteristics, social relationships, cognitive or moral dimension. In the end it is mentioned a critical look at these theories and the emergence of solutions for further development of the theoretical approach to life-span development.