C 2016

Klasické teorie vývoje

MILLOVÁ, Katarína

Basic information

Original name

Klasické teorie vývoje

Name (in English)

Classical theories of life-span development

Authors

MILLOVÁ, Katarína (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Vydání první. Praha, Psychologie celoživotního vývoje, p. 23-37, 15 pp. 2016

Publisher

Karolinum

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00093034

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-246-3462-3

Keywords in English

life-span development; classical theories of development; stadial development

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 31/3/2017 16:15, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Klasické teorie vývoje vznikaly od počátku 20. století a často popisovaly pouze vývoj v první polovině života. Kapitola se zabývá některými nejdůležitějšími teoriemi, které ovlivnily další výzkum vývoje, s důrazem na modely popisující celý život člověka. Jde o teorie sledující různé aspekty vývoje: osobnostní charakteristiky, sociální vztahy, kognitivní nebo morální dimenzi. Na závěr je zmíněn kritický pohled na tyto teorie a vznik východisek pro další rozvoj teoretického přístupu k celoživotnímu vývoji člověka.

In English

Classical theories of development were formed since the beginning of 20th century and often described only development in the first half of life. The chapter deals with some of the most important theories that influenced the further research of human development, with an emphasis on models describing the whole life-span. These thoeries focus on various aspects of development: personality characteristics, social relationships, cognitive or moral dimension. In the end it is mentioned a critical look at these theories and the emergence of solutions for further development of the theoretical approach to life-span development.