SKOPAL, Pavel. Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce. In Skopal, Pavel; Česálková, Lucie. Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury. Praha: Národní filmový archiv, 2016, s. 183-203. ISBN 978-80-7004-176-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce
Název anglicky Schoolmates are visiting a cinema. Children s film culture after WWII
Autoři SKOPAL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Praha, Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury, od s. 183-203, 21 s. 2016.
Nakladatel Národní filmový archiv
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00088583
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7004-176-5
Klíčová slova česky lokální historie; dějiny Brna; dějiny kinematografie; filmová recepce
Klíčová slova anglicky local history; history of Brno; history of cinema; film reception
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Změněno: 26. 4. 2017 08:10.
Anotace
Studie se na základě dobových sociologických výzkumů publika a orálně-historického výzkumu snaží rekonstruovat, jaké významy přisuzovali kinu a některým konkrétním filmům dětští diváci v prvních letech po skončení 2. světové války. Výzkum se zaměřil na dvě skupiny spolužáků z obecných škol nacházejících se ve dvou sociálně výrazně profilovaných brněnských čtvrtích. Klíčovými faktory co do vlivu na recepci filmů i kina jako typu zábavy byly vedle traumatických válečných zkušeností především rodina, škola a církev. Tyto instituce hrály významnou roli jako zprostředkovatelé vstupující mezi (dětského) diváka na jedné straně a filmovou kulturu na straně druhé. Specifičnost dětské filmové kultury v prvních poválečných letech byla určována relativní předvídatelností zábavní hodnoty filmového představení, která potlačovala roli výběru samotného filmu a zdůrazňovala roli kina jako sociálního prostoru. Přijatelnost tohoto sociálního prostoru pro děti byla ovšem definována rodinou a školou, a v tom hrála důležitou sociálně prostorová diferenciace.
Anotace anglicky
The study researches on children cinema culture shortly after the WWII. Two groups of schoolmates were researched, from strongly different social milieu. The key factors influencing the reception of individual movies, as well as the cinema as a space and as a kind of social activity, were the institutions of family, school, and church. These institutions mediated between the children cinemagoers, on one side, and the film culture, on the other side. The specificity of children s film culture in the first post-war years was shaped by predictability of the entertainment value of movies, as well as of the cinemas as social spaces. Acceptability of the space of cinema was, however, defined by school and family. This acceptability was strongly influenced by social differenciation of the city.
Návaznosti
GA408/08/0959, projekt VaVNázev: Lokální filmová historie: Brno a kulturní dějiny filmu do r. 1945
Investor: Grantová agentura ČR, Lokální filmová historie: Brno a kulturní dějiny filmu do r. 1945
VytisknoutZobrazeno: 19. 7. 2024 22:26