Detailed Information on Publication Record
2017
Model dárcovského chování v České republice
HLADKÁ, Marie and Vladimír HYÁNEKBasic information
Original name
Model dárcovského chování v České republice
Name (in English)
A model of donor behavior in the Czech Republic
Authors
HLADKÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladimír HYÁNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Acta Oeconomica Pragensia, Praha, Vysoká škla ekonomická, 2017, 0572-3043
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50202 Applied Economics, Econometrics
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14560/17:00094618
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech)
altruismus; charitativní dárcovství; motiv; nezisková organizace; filantropie; pro-sociální chování
Keywords in English
altruism; charitable giving; motive; non-profit organisation; philanthropy; pro-social behaviour
Tags
Reviewed
Změněno: 23/11/2023 09:27, Mgr. Pavlína Kurková
V originále
Předkládaný článek se zaměřuje v ontologické rovině na zkoumání proměnných stojících v pozadí rozhodnutí jednotlivce darovat peníze neziskové organizaci a v gnoseologické rovině na zkoumání jejich vlivu na rozhodnutí darovat. Autoři provádí na základě content analysis nejvýznamnějších zahraničních výzkumů identifikaci a systematizaci faktorů, které mohou mít vliv na rozhodnutí jednotlivce darovat peníze a předkládají jejich vlastní kategorizaci. Následně výstupy kategorizace operacionalizují do výzkumného šetření a na základě jeho výsledků předkládají sadu proměnných, které mají u vybraného vzorku obyvatel České republiky vliv na rozhodnutí darovat peníze neziskovým organizacím. Dané proměnné jsou v textu rozděleny na proměnné endogenní, vnitřní (motivy) a proměnné exogenní, vnější (determinanty). Předkládaný článek dále porovnává, jak se výsledky výzkumného šetření shodují s výsledky zjištěnými v content analysis.
In English
The article examines the variables underlying an individual’s decision to donate money to a nonprofit organisation. Based on a content analysis of leading foreign research, we identify and systematise factors that may affect an individual’s decision to donate money, and we carry out an empirical testing in the Czech Republic. This article presents answers to the following question: which determinants affect significantly the willingness to donate? What does the model of donor behaviour look like on a selected sample? The authors apply a theoretical justification set of variables affecting donor behaviour to a questionnaire survey. Multiple linear regression analysis and binary logistic regression are used to determine which of the variables is the most influential. Among the statistically significant variables we can include: respondent’s income, age, relations with the organisation and employees, the final beneficiary, religious orientation, affection, compassion and solidarity, gratitude, social responsibility and moral obligation, self-centred, feel good, pity, faith in justice.
Links
GA14-06856S, research and development project |
|