J 2017

Model dárcovského chování v České republice

HLADKÁ, Marie and Vladimír HYÁNEK

Basic information

Original name

Model dárcovského chování v České republice

Name (in English)

A model of donor behavior in the Czech Republic

Authors

HLADKÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladimír HYÁNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Acta Oeconomica Pragensia, Praha, Vysoká škla ekonomická, 2017, 0572-3043

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50202 Applied Economics, Econometrics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/17:00094618

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords (in Czech)

altruismus; charitativní dárcovství; motiv; nezisková organizace; filantropie; pro-sociální chování

Keywords in English

altruism; charitable giving; motive; non-profit organisation; philanthropy; pro-social behaviour

Tags

Reviewed
Změněno: 23/11/2023 09:27, Mgr. Pavlína Kurková

Abstract

V originále

Předkládaný článek se zaměřuje v ontologické rovině na zkoumání proměnných stojících v pozadí rozhodnutí jednotlivce darovat peníze neziskové organizaci a v gnoseologické rovině na zkoumání jejich vlivu na rozhodnutí darovat. Autoři provádí na základě content analysis nejvýznamnějších zahraničních výzkumů identifikaci a systematizaci faktorů, které mohou mít vliv na rozhodnutí jednotlivce darovat peníze a předkládají jejich vlastní kategorizaci. Následně výstupy kategorizace operacionalizují do výzkumného šetření a na základě jeho výsledků předkládají sadu proměnných, které mají u vybraného vzorku obyvatel České republiky vliv na rozhodnutí darovat peníze neziskovým organizacím. Dané proměnné jsou v textu rozděleny na proměnné endogenní, vnitřní (motivy) a proměnné exogenní, vnější (determinanty). Předkládaný článek dále porovnává, jak se výsledky výzkumného šetření shodují s výsledky zjištěnými v content analysis.

In English

The article examines the variables underlying an individual’s decision to donate money to a nonprofit organisation. Based on a  content analysis of leading foreign research, we identify and systematise factors that may affect an individual’s decision to donate money, and we carry out an empirical testing in the Czech Republic. This article presents answers to the following question: which determinants affect significantly the willingness to donate? What does the model of donor behaviour look like on a selected sample? The authors apply a theoretical justification set of variables affecting donor behaviour to a questionnaire survey. Multiple linear regression analysis and binary logistic regression are used to determine which of the variables is the most influential. Among the statistically significant variables we can include: respondent’s income, age, relations with the organisation and employees, the final beneficiary, religious orientation, affection, compassion and solidarity, gratitude, social responsibility and moral obligation, self-centred, feel good, pity, faith in justice.

Links

GA14-06856S, research and development project
Name: Vliv veřejných financí na strukturu zdrojů a produkci neziskových institucí
Investor: Czech Science Foundation