ČESÁLKOVÁ, Lucie. ‘Feel the film’ : Film projectionists and professional memory. Memory Studies. 2017, roč. 10, č. 1, s. 49-62. ISSN 1750-6980. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/1750698016670789.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název ‘Feel the film’ : Film projectionists and professional memory
Autoři ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Memory Studies, 2017, 1750-6980.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.922
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00096051
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1177/1750698016670789
UT WoS 000391804900004
Klíčová slova anglicky cinema; memory; projectionist
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 17. 5. 2018 16:47.
Anotace
Deploying concepts of professional memory and communities of practice, this article draws on interviews with two generations of film projectionists in Brno in the Czech Republic to investigate the profession of film projectionist as a phenomenon at the boundaries of memory studies, sociology, social anthropology and film history. From this standpoint, a study of cinema employees’ professional memory revises and refines the concept of cinema memory as examined from the cinemagoer’s perspective. The article sets out the key tropes of projectionists’ memories and discusses them in the context of the legal background, professional status, standards of good practice and relationships within the professional community. Analysing the conditions under which the professional identity of film projectionist has been formed, it takes into account the current obsolescence of traditional screening techniques and analyses the significance of film screening quality and the related perception of the projectionist as a creator of a screening as significant motifs in projectionists’ memories.
Návaznosti
MUNI/A/1129/2015, interní kód MUNázev: Kinematografie a modernita
Investor: Masarykova univerzita, Kinematografie a modernita, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 18. 8. 2024 07:42