C 2016

Nesmrtelné filmy. Protektorátní premiéry, reprízy a temporalita uvádění filmů v brněnských kinech na přelomu 30. a 40. let 20. století

ČESÁLKOVÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Nesmrtelné filmy. Protektorátní premiéry, reprízy a temporalita uvádění filmů v brněnských kinech na přelomu 30. a 40. let 20. století

Název anglicky

Immortal Films. Protectorate Premiers, Reruns, and temporality of film exhibition in Brno cinemas between 1930s and 1940s

Autoři

ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Praha, Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury, od s. 201-217, 17 s. 2016

Nakladatel

Národní filmový archiv

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00093086

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7004-176-5

Klíčová slova anglicky

cinema programming; protectorate; reruns

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2017 07:56, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Anotace

V originále

Tato studie rozebírá, jak situace války a postupné omezování (zmenšování) domácího trhu ovlivnilo pohyb filmů protektorátními kiny a dobu, po jakou se na plátnech kin udržely. V tomto ohledu upozorňuje na specifický fenomén repríz a znovuuvádění českých, zpravidla prvorepublikových filmů a interpretuje jej jak v kontextu snah o diverzifikaci nabídky v kinech i v kontextu snah o posilování českého kulturního elementu v kinech. Situaci rekonstruuje na základě programů brněnských i pražských kin a ukazuje, jak německé filmy, jejichž obliba rozhodně po roce 1942 stoupala, obíhaly ve větším množství, avšak v poměrně krátkých cyklech, zatímco filmy české se i v malém množství a při legislativních omezeních udržovaly v oběhu poměrně dlouhou dobu.

Anglicky

This paper analyses the impact of war and gradual suppression (decline) of domestic market to the circulation of films in the network of Protectorate cinema theatres and the span of time they were being screened there. In this respect, in points out the unique phenomenon of reprises and rescreenings of Czech, usually first republic films and interprets it in context of the diversification efforts of the cinema programmes as well as in context of striving to reinforce the Czech cultural element in the cinema theatres. The reconstruction is based on film programmes in Brno and Prague and shows how German films, with their unquestionably growing popularity after 1942, circulated in larger numbers, albeit in relatively short cycles, as opposed to Czech films, which were in circulation for longer periods of time, despite their smaller numbers and legislative restrictions.

Návaznosti

MUNI/A/1129/2015, interní kód MU
Název: Kinematografie a modernita
Investor: Masarykova univerzita, Kinematografie a modernita, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty