2016
Nesmrtelné filmy. Protektorátní premiéry, reprízy a temporalita uvádění filmů v brněnských kinech na přelomu 30. a 40. let 20. století
ČESÁLKOVÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Nesmrtelné filmy. Protektorátní premiéry, reprízy a temporalita uvádění filmů v brněnských kinech na přelomu 30. a 40. let 20. století
Název anglicky
Immortal Films. Protectorate Premiers, Reruns, and temporality of film exhibition in Brno cinemas between 1930s and 1940s
Autoři
ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Praha, Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury, od s. 201-217, 17 s. 2016
Nakladatel
Národní filmový archiv
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00093086
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7004-176-5
Klíčová slova anglicky
cinema programming; protectorate; reruns
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2017 07:56, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
V originále
Tato studie rozebírá, jak situace války a postupné omezování (zmenšování) domácího trhu ovlivnilo pohyb filmů protektorátními kiny a dobu, po jakou se na plátnech kin udržely. V tomto ohledu upozorňuje na specifický fenomén repríz a znovuuvádění českých, zpravidla prvorepublikových filmů a interpretuje jej jak v kontextu snah o diverzifikaci nabídky v kinech i v kontextu snah o posilování českého kulturního elementu v kinech. Situaci rekonstruuje na základě programů brněnských i pražských kin a ukazuje, jak německé filmy, jejichž obliba rozhodně po roce 1942 stoupala, obíhaly ve větším množství, avšak v poměrně krátkých cyklech, zatímco filmy české se i v malém množství a při legislativních omezeních udržovaly v oběhu poměrně dlouhou dobu.
Anglicky
This paper analyses the impact of war and gradual suppression (decline) of domestic market to the circulation of films in the network of Protectorate cinema theatres and the span of time they were being screened there. In this respect, in points out the unique phenomenon of reprises and rescreenings of Czech, usually first republic films and interprets it in context of the diversification efforts of the cinema programmes as well as in context of striving to reinforce the Czech cultural element in the cinema theatres. The reconstruction is based on film programmes in Brno and Prague and shows how German films, with their unquestionably growing popularity after 1942, circulated in larger numbers, albeit in relatively short cycles, as opposed to Czech films, which were in circulation for longer periods of time, despite their smaller numbers and legislative restrictions.
Návaznosti
MUNI/A/1129/2015, interní kód MU |
|