ČESÁLKOVÁ, Lucie. Nesmrtelné filmy. Protektorátní premiéry, reprízy a temporalita uvádění filmů v brněnských kinech na přelomu 30. a 40. let 20. století. In Česálková, Lucie; Skopal, Pavel. Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury. Praha: Národní filmový archiv, 2016, s. 201-217. ISBN 978-80-7004-176-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Nesmrtelné filmy. Protektorátní premiéry, reprízy a temporalita uvádění filmů v brněnských kinech na přelomu 30. a 40. let 20. století
Název anglicky Immortal Films. Protectorate Premiers, Reruns, and temporality of film exhibition in Brno cinemas between 1930s and 1940s
Autoři ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Praha, Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury, od s. 201-217, 17 s. 2016.
Nakladatel Národní filmový archiv
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00093086
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7004-176-5
Klíčová slova anglicky cinema programming; protectorate; reruns
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Změněno: 26. 4. 2017 07:56.
Anotace
Tato studie rozebírá, jak situace války a postupné omezování (zmenšování) domácího trhu ovlivnilo pohyb filmů protektorátními kiny a dobu, po jakou se na plátnech kin udržely. V tomto ohledu upozorňuje na specifický fenomén repríz a znovuuvádění českých, zpravidla prvorepublikových filmů a interpretuje jej jak v kontextu snah o diverzifikaci nabídky v kinech i v kontextu snah o posilování českého kulturního elementu v kinech. Situaci rekonstruuje na základě programů brněnských i pražských kin a ukazuje, jak německé filmy, jejichž obliba rozhodně po roce 1942 stoupala, obíhaly ve větším množství, avšak v poměrně krátkých cyklech, zatímco filmy české se i v malém množství a při legislativních omezeních udržovaly v oběhu poměrně dlouhou dobu.
Anotace anglicky
This paper analyses the impact of war and gradual suppression (decline) of domestic market to the circulation of films in the network of Protectorate cinema theatres and the span of time they were being screened there. In this respect, in points out the unique phenomenon of reprises and rescreenings of Czech, usually first republic films and interprets it in context of the diversification efforts of the cinema programmes as well as in context of striving to reinforce the Czech cultural element in the cinema theatres. The reconstruction is based on film programmes in Brno and Prague and shows how German films, with their unquestionably growing popularity after 1942, circulated in larger numbers, albeit in relatively short cycles, as opposed to Czech films, which were in circulation for longer periods of time, despite their smaller numbers and legislative restrictions.
Návaznosti
MUNI/A/1129/2015, interní kód MUNázev: Kinematografie a modernita
Investor: Masarykova univerzita, Kinematografie a modernita, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 7. 5. 2024 19:30