ŠUPOVÁ, Jana. Jazykový obraz podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku. In Pospíšil, Ivo; Zelenka, Miloš. Z dějin literární vědy : metody a přístupy II. 1. vyd. Brno: Tribun EU, 2016, s. 99-109. ISBN 978-80-263-1059-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jazykový obraz podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku
Název anglicky Linguistic Image of Autumn and St. Michael Period in Waldorf Preschool in the Czech Republic and Bulgaria
Autoři ŠUPOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Z dějin literární vědy : metody a přístupy II, od s. 99-109, 11 s. 2016.
Nakladatel Tribun EU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00093124
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-263-1059-4
Klíčová slova česky waldorfská pedagogika; podzim; předškolní věk; jazykový obraz světa; rytmus
Klíčová slova anglicky Waldorf pedagogy; autumn; preschool age; linguistic picture of the world; rhytm
Štítky RIV - zkontrolováno, rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 5. 4. 2017 16:11.
Anotace
Příspěvek se zabývá tematikou podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku. Jeho součástí je stručné seznámení s přístupem waldorfské pedagogiky ke vzdělávání. Cílem je prozkoumat zvolené téma prostřednictvím kognitivní lingvistiky. První část se věnuje zvoleným směrům kognitivní lingvistiky. Druhá část příspěvku je zaměřena na konkrétní jazykové projevy. Ukazuje se, že dané období prožívají podobně v Česku i Bulharsku. Postava sv. Michaela je v tomto kontextu sdílenou biblickou postavou, která inspiruje především k odvaze. Podzim je kromě obdarovávání svými plody spojován s obrazem konce života, který je dětem přibližován skrze životní cyklus rostlin.
Anotace anglicky
This paper deals with the topic of linguistic image of autumn and St. Michael period in Waldorf kindergarten in the Czech Republic and Bulgaria. It includes a brief introduction to the Waldorf approach to education. The first part of this paper contains information of chosen directions of cognitive linguistics. The second part of this paper focuses on selected linguistic illustration. It proved that selected period is experienced similarly in the Czech Republic and Bulgaria. The figure of St. Michael, in this context, is shared biblical figure who inspires primarily to courage. Autumn is associated, besides generosity of fruits, with the image of the end of life, which is approached to children through the life cycle of plants.
Návaznosti
MUNI/A/0959/2015, interní kód MUNázev: Generační konflikt a jeho odraz ve slovanských literaturách, jazycích a kulturách
Investor: Masarykova univerzita, Generační konflikt a jeho odraz ve slovanských literaturách, jazycích a kulturách, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 04:01