d 2016

Tři argumenty pro Popelku: analytická východiska k porozumění jejímu úspěchu

KOKEŠ, Radomír D.

Basic information

Original name

Tři argumenty pro Popelku: analytická východiska k porozumění jejímu úspěchu

Name (in English)

Three Arguments for Cinderella: Analytical Recourses to Understaning its Success

Authors

KOKEŠ, Radomír D. (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha, Tři oříšky pro Popelku, p. 56-85, 30 pp. 2016

Publisher

Národní filmový archiv

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Popularizační texty a aktivity

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00093129

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7004-173-4

Keywords in English

film analysis; Cinderella; film style; film storytelling; fictional world; poetics of fiction; Czech cinema; history of film style; comparative analysis; cinematography

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 26/4/2017 08:36, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se snaží prostřednictvím detailního rozboru fikčního světa, vyprávěcích způsobů a filmového stylu najít, popsat a vysvětlit některé odpovědi na otázku, čím jsou Tři oříšky pro Popelku natolik výjimečné, že dosáhly takového tuzemského i mezinárodního statusu. Rozebírá konstrukční princip vrstvení, kterýžto představuje svého druhu štítek pro sadu vzájemně spolupracujících prostředků, postupů a rozsáhlejších taktik, dílem záměrných, dílem nezáměrných – ale zato stran studie plně záměrně depersonalizovaných. Všechny jsou však zakotveny v souvislostních rámcích dosavadních popelkovských adaptací na jedné straně (ve vztahu k vyprávění a fikčnímu světu) a dějin filmového stylu na straně druhé (vztah dlouhých záběrů, dlouhoohniskových objektivů a transfokací ke scénickému prostoru, k významovému uspořádání a k hypotetickému divákovi).

In English

This paper, through a systemic analysis of the film and its complex comparison with other Cinderella adaptations, as well as with domestic film traditions, attempts to find the answer to the question connected to why Three Nuts for Cinderella was able to gain such international understanding and popularity. The answer is seen in the central thesis of layering. Layering is used as a kind of label for a set of tools and tactics. All of them are rooted in a wider context of the previous adaptations of the fairy-tale (as for narration and world of fiction), or in the context of a history of film style (long takes, use of long lenses, etc.)

Links

MUNI/A/1129/2015, interní kód MU
Name: Kinematografie a modernita
Investor: Masaryk University, Category A