a 2017

Kvalitní výuka pohledem žáků

ČEJKOVÁ, Ingrid

Základní údaje

Originální název

Kvalitní výuka pohledem žáků

Název anglicky

Quality teaching from pupils´point of view

Autoři

ČEJKOVÁ, Ingrid (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

XVI. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 6.-7. 2. 2017, České Budějovice, 2017

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00096099

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

pupil voice; school; teacher; lesson

Štítky

Změněno: 4. 4. 2018 09:35, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

Příspěvek řeší otázku v rámci pedagogického konceptu zvaného hlas žáků, a to otázku hodnocení kvality výuky. V literatuře je představeno nepřeberné množství kritérií kvalitní výuky, avšak obvykle absentují ta, která staví na hodnocení samotných žáků. Na příkladu nahrávek třiceti dvou vyučovacích hodin literatury na gymnáziu a rozhovorů se žáky je ilustrována podoba velmi dobře hodnoceného vyučovacího předmětu. Jedním z klíčových kritérií kvalitní výuky je z pohledu žáků možnost vlastní participace na výuce, tedy koncept angažovaného učení. Přičemž se nezdá být pravdivé tradiční tvrzení, že čím více jsou žáci angažovaní, tím klesá intelektuální náročnost výuky. Dalším z kritérií je také možnost zažívat ve výuce úspěch, přičemž úspěch hledejme spíše ve výukové komunikaci než ve známkování.

Anglicky

The paper deals with the question of the educational concept: pupils´ voice, the question searches for quality of teaching. In the literature there is presented a lot of criteria of quality teaching, but usually there is absent of criteria building on the pupils´ evaluation. On the example of 32 recordings of literature lessons on grammar school and interviews with pupils is illustrated very well evaluated school subject. One of the key criteria of quality teaching is pupils´ participation during the lesson. While it does not seem to be traditional claim that the more pupils are engaged, the more decrease the intellectual demands of lesson. Another criterion is the opportunity to experience success, but I am searching for this success in the pedagogical communication.

Návaznosti

MUNI/A/0960/2016, interní kód MU
Název: Procesy učení v různých sociálních prostředích
Investor: Masarykova univerzita, Procesy učení v různých sociálních prostředích, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty