B 2016

Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů

JANÍK, Tomáš, Eva MINAŘÍKOVÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Klára ULIČNÁ, Miroslav JANÍK et. al.

Basic information

Original name

Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů

Name (in English)

Teachers’ professional vision and its development through videoclubs

Authors

JANÍK, Tomáš, Eva MINAŘÍKOVÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Klára ULIČNÁ and Miroslav JANÍK

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 154 pp. 2016

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-210-8305-9

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-8305-2016

Tags

Změněno: 8/2/2017 11:08, PhDr. Lea Novotná

Abstract

V originále

Příslušníci různých profesí se odlišují nejen svými znalostmi, dovednostmi a činnostmi, které vykonávají, ale také tím, jak vnímají – vidí – situace, které se vztahují k výkonu profese: odlišují se svým profesním viděním. Tato kniha si kladla za cíl uvést koncept profesního vidění do domácího odborného diskursu a vytvořit a výzkumně ověřit koncepci profesních videoklubů jakožto možnosti rozvíjení profesního vidění učitelů. Výzkumná část knihy představuje nejen povahu profesního vidění učitelů anglického jazyka, ale i to, jak se změnilo po účasti ve videoklubech. Kniha chce přispět k diskusi o profesním vidění jako součásti profesionality učitele a o možnostech využití profesních učících se komunit a videosekvencí výuky ve vzdělávání učitelů.

In English

Members of various professions differ not only in their knowledge, skills, and activities they perform but also in how they perceive – or see – the situations that are part of their professional practice: they differ in their professional vision. This book aims to introduce the concept of professional vision into Czech educational science discourse and set up and empirically evaluate videoclubs as a means of developing teachers’ professional vision. The empirical part of the paper describes English teachers’ professional vision and its changes after videoclubs. The book aims to contribute to the discussion on professional vision as part of teachers’ professionality and on the possibilities of using learning communities and videos in teacher education.