Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1373657, author = {Denglerová, Denisa}, article_location = {Praha}, article_number = {3}, keywords = {cognitive processes; intelligence; thinking; categorisation; socio-cultural environment}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Kategorizace jako myšlenková operace u dětí na počátku školní docházky v kontextu různých socio-kulturních prostředí}, volume = {ročník 66}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1373657 AU - Denglerová, Denisa PY - 2016 TI - Kategorizace jako myšlenková operace u dětí na počátku školní docházky v kontextu různých socio-kulturních prostředí JF - Pedagogika VL - ročník 66 IS - 3 SP - 290-311 EP - 290-311 PB - Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy SN - 00313815 KW - cognitive processes KW - intelligence KW - thinking KW - categorisation KW - socio-cultural environment N2 - Studie z oblasti interkulturní psychologie zaměřené na otázku, jak sociální a kulturní prostředí ovlivňuje kognitivní procesy, obvykle srovnávají velmi odlišné kultury žijící ve vzdálených geografi ckých lokalitách. Zjišťují, že příslušníci západní kultury obvykle preferují analytický způsob myšlení a jsou více nezávislí na kontextu, zatímco příslušníci východní kultury preferují spíše holistické způsoby myšlení a jsou pro ně důležitější vztahy mezi objekty a jejich kontextem. Cílem předkládané studie je ověřit, zda se podobné rozdíly mohou nalézat i mezi dětmi pocházejícími z různých kulturních prostředí v rámci naší republiky. Konkrétně je analýza zaměřena na schopnost kategorizace u dětí na počátku školní docházky a jsou srovnávány romské děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a děti z běžného prostředí. V první části studie jsou uvedena teoretická východiska, v druhé části je představen vlastní výzkumný nástroj a ve třetí části jsou prezentována data získaná testováním téměř tří set dětí. Výsledky nejsou jednoznačné. Nepotvrzují předpokládanou preferenci kontextově podmíněné kategorizace ani preferenci barvově podmíněné kategorizace u romských dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. ER -
DENGLEROVÁ, Denisa. Kategorizace jako myšlenková operace u dětí na počátku školní docházky v kontextu různých socio-kulturních prostředí. \textit{Pedagogika}. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, ročník 66, č.~3, s.~290-311. ISSN~0031-3815.
|