J 2016

Kategorizace jako myšlenková operace u dětí na počátku školní docházky v kontextu různých socio-kulturních prostředí

DENGLEROVÁ, Denisa

Základní údaje

Originální název

Kategorizace jako myšlenková operace u dětí na počátku školní docházky v kontextu různých socio-kulturních prostředí

Název anglicky

Categorisation as an Intellectual Operation in Children at the Beginning of their School Years in the Context of Diff erent Social-Cultural Environments

Autoři

DENGLEROVÁ, Denisa (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogika, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00088707

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kognitivní procesy; inteligence; myšlení; kategorizace; socio-kulturní prostředí

Klíčová slova anglicky

cognitive processes; intelligence; thinking; categorisation; socio-cultural environment

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2017 13:22, PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie z oblasti interkulturní psychologie zaměřené na otázku, jak sociální a kulturní prostředí ovlivňuje kognitivní procesy, obvykle srovnávají velmi odlišné kultury žijící ve vzdálených geografi ckých lokalitách. Zjišťují, že příslušníci západní kultury obvykle preferují analytický způsob myšlení a jsou více nezávislí na kontextu, zatímco příslušníci východní kultury preferují spíše holistické způsoby myšlení a jsou pro ně důležitější vztahy mezi objekty a jejich kontextem. Cílem předkládané studie je ověřit, zda se podobné rozdíly mohou nalézat i mezi dětmi pocházejícími z různých kulturních prostředí v rámci naší republiky. Konkrétně je analýza zaměřena na schopnost kategorizace u dětí na počátku školní docházky a jsou srovnávány romské děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a děti z běžného prostředí. V první části studie jsou uvedena teoretická východiska, v druhé části je představen vlastní výzkumný nástroj a ve třetí části jsou prezentována data získaná testováním téměř tří set dětí. Výsledky nejsou jednoznačné. Nepotvrzují předpokládanou preferenci kontextově podmíněné kategorizace ani preferenci barvově podmíněné kategorizace u romských dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.

Anglicky

Studies in the fi eld of intercultural psychology focussing on the question of how social and cultural environments aff ect cognitive processes usually compare very diff erent cultures in geographical localities distant from each other. Th ey fi nd that members of Western culture usually prioritise an analytical mode of thinking and are more context-independent, while members of Eastern culture tend to prefer holistic modes of thing and for them the relationships between objects and their context are more important. Th e aim of this study is to test whether similar diff erences can also be found between children from diff erent cultural environments within the Czech Republic. Specifi cally, the analysis is directed towards the categorisation abilities of children at the beginning of primary school and involves a comparison between Roma children from a socially under-privileged environment and children from ordinary backgrounds. Th e fi rst part of the study sets out the theoretical starting-points, the second part presents the research Denglerová, D. 311 instrument used, and the third part presents the data obtained by testing almost three hundred children. Th e results are not clearcut. Th ey do not confi rm a preference for contextually conditioned categorisation or preference for colour conditioned categorisations among Roma children from socially under-privileged environments.

Návaznosti

GPP407/11/P091, projekt VaV
Název: Analýza vědomostních prostorů u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Investor: Grantová agentura ČR, Analýza vědomostních prostorů u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí