2017
Aritmetické postupy v algebraických úlohách používané nadanými žáky na 1. stupni ZŠ
BUDÍNOVÁ, IrenaZákladní údaje
Originální název
Aritmetické postupy v algebraických úlohách používané nadanými žáky na 1. stupni ZŠ
Název anglicky
Arithmetical Approaches to Solving Algebraic Tasks by Gifted Pupils at Elementary School
Autoři
BUDÍNOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Svět nadání, Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2017, 1805-7217
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/17:00096224
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
nadaní žáci ; algebraické myšlení ; úlohy rovnicového charakteru ; strategie řešení
Klíčová slova anglicky
gifted pupils; algebraic thinking; word tasks that lead to equations; strategies of solving
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2018 14:04, Mgr. Irena Budínová, Ph.D.
V originále
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na řešitelské strategie nadaných žáků 1. stupně u úloh rovnicového charakteru. Algebra patří k neoblíbeným částem školské matematiky. Žákům dělá problém přechod od aritmetického způsobu uvažování, který používají většinu školní docházky. Jednou z možností, jak u žáků nastartovat algebraické způsoby myšlení, je zadávání úloh rovnicového charakteru. Jedná se o slovní úlohy, které mohou řešit již žáci prvního stupně. Je přitom nutné sledovat strategie, které žáci při řešení používají – ty mohou napovědět, zda se žák nachází více na aritmetické nebo algebraické úrovni uvažování. Studie se pokusila nahlédnout do uvažování nadaných žáků 1. stupně ZŠ. O nadaných žácích se často soudí, že jim jde ve škole všechno snáz. Pozorujeme, zda to platí i v případě úloh rovnicového charakteru, nebo zda i nadaní žáci potřebují v této oblasti uvědomělé vedení.
Anglicky
One of the unpopular parts of school mathematics is algebra. Students struggle to change the way of their arithmetical thinking, which they are used to using at school. One of the possibilities how to help students to start using algebraic thinking is to introduce word problems that lead to equations. These word problems can be introduced even at the primary level of education. It is very importan t to pay attention to the strategies that the students are using to solve the word problems as it may indicate whether they are using arithmetical or algebraic way of thinking. The following study aims to look into the way of thinking of talented students at the primary level of education. It is generally believed that talented students don't have problems at school. We observe if this is the truth for word problems that lead to equations, or if talented students need conscious guidance.