J 2016

The End of Academic Freedom in the Era of Neoliberalism?

LOJDOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

The End of Academic Freedom in the Era of Neoliberalism?

Autoři

LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Česká pedagogická společnost o.s. 2016, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00088727

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

academic freedom; competency-based education; critical pedagogy; critical theory; neoliberalism; undergraduate teacher education; tertiary education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2017 20:44, doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.

Anotace

V originále

This paper considers the potential consequences of neoliberalism for present-day universities. From the perspective of critical pedagogy, it focuses on the possible conflicts between neoliberalism and academic freedom as the fundamental component of the academic spirit at universities. The article consists of two parts. The first part introduces critical pedagogy, its roots and its current form, including the limitations that this concept has. The second part then discusses the neoliberal transformation of research and teaching at universities from the critical-pedagogical perspective, as shown in the example of pedagogical faculties. The conclusion outlines possibilities of critical pedagogy to cultivate an academic spirit at universities. It finds them, for example, in research independent from grant schemes, but nonetheless relevant to the professional community, in the sensitive management of universities and in undergraduate teaching curricula that accentuates the broadminded teacher rather than competency-based education. The article ends with a conciliatory vision of sustainable academic life that balances on the border between the economic dimension of universities and academic freedom independent of the labor market.

Návaznosti

GA16-02177S, projekt VaV
Název: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Grantová agentura ČR, Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy