JANKO, Tomáš a Karolína PEŠKOVÁ. Exploring Teachers´ Perceptions of Curriculum Change and their Use of Textbooks during its Implementation: A Review of Current Research. Zeitschrift für Geographiedidaktik. 2017, roč. 17, č. 1, s. 33-52. ISSN 2198-4298.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Exploring Teachers´ Perceptions of Curriculum Change and their Use of Textbooks during its Implementation: A Review of Current Research
Autoři JANKO, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Karolína PEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Zeitschrift für Geographiedidaktik, 2017, 2198-4298.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/17:00094669
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky kurikulární reforma; vnímání učitelů; učebnice; přehledová studie
Klíčová slova anglicky curriculum reform; teacher perceptions; textbooks; review
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D., učo 105646. Změněno: 5. 4. 2018 10:25.
Anotace
The purpose of this review study is to review the state of the art related to research on teacher perceptions of curriculum changes. The review is aimed primarily at the research findings and secondarily at the methodological aspects of studies examining this issue. Special focus is placed on the role of school textbooks as curriculum materials supporting the curriculum change implementation. In the review, 37 resources published between 2000 and 2015 were analysed. Twelve of the sources were related to the topic of teachers’ use of textbooks during curriculum change implementation. The results of the review suggest that teacher perceptions of curriculum changes are not uniform, but vary between positions of acceptance and resistance. Teachers’ demographical characteristics and the perceived constraints of the implementation were identified as the factors most influencing stances towards the curriculum changes. It was also found that textbooks are still perceived as a key curricular (and instructional) tool by teachers. Teachers’ lack of pedagogical content knowledge was the most restraining factor in their use of textbooks during the implementation of the renewed curricula. The review concludes with suggestions for further research in this research area.
Anotace česky
Cílem této přehledové studie je popsat dosavadní stav řešení výzkumu vnímání kurikulárních změn učiteli. Přehledová studie je zaměřena primárně na výzkumná zjištění, sekundárně na metodologické aspekty studií zabývajících se vybraným problémem. Zvláštní zřetel je brán na roli školních učebnic jako kurikulárního materiálu podporujícího implementaci kurikulárních změn. V přehledové studii bylo analyzováno 37 zdrojů publikovaných od roku 2000 do roku 2015. Z toho 12 zdrojů se vztahovalo k problematice používání učebnic učiteli během implementace kurikulárních změn. Výsledky studie naznačily, že učitelovo vnímání kurikulárních změn není jednotné, ale vyznačuje se různými pozicemi akceptace a resistence. Demografické charakteristiky učitelů a vnímané překážky implementace byly identifikovány jako faktory nejvíce ovlivňující vnímání kurikulárních změn. Bylo také zjištěno, že učebnice jsou stále vnímány jako klíčové kurikulární a výukové materiály učitelů. Nedostačující pedagogická znalost obsahu učitelů byla jedním ze zjištěných faktorů, které znesnadňovaly používání učebnic při implementaci nového kurikula. Přehledová studie v závěru nabízí návrhy pro navazující výzkum ve sledované oblasti.
Návaznosti
GA15-05122S, projekt VaVNázev: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
VytisknoutZobrazeno: 13. 5. 2024 04:07