J 2015

Stávání se religionistou: Internalizace vědecké identity v počátcích studia religionistiky a její důsledky pro vztah studentů k náboženství

VRZAL, Miroslav a Tereza MENŠÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Stávání se religionistou: Internalizace vědecké identity v počátcích studia religionistiky a její důsledky pro vztah studentů k náboženství

Název anglicky

Becoming Scholar of the Study of Religions: The Internalization of a Scholar’s Identity in the Beginning of the Academic Study of Religions and Its Influence on Students’ Relationship to Religions

Autoři

VRZAL, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí) a Tereza MENŠÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Sacra, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1214-5351

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60304 Religious studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00096315

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

religionistika; studenti religionistiky; univerzita; vzdělávání; socializace; sociální konstruktivismus; identita; náboženství; věda

Klíčová slova anglicky

study of religions; students of the study of religions; university; education; socialization; social constructivism; identity; religion; science

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2018 16:38, Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie se zabývá počáteční fází studentské socializace do akademického studia náboženství a jeho vlivem na jejich osobní vztah k náboženství. Z pohledu sociálního konstruktivismu je akademické studium náboženství specifickou sociální realitou, ve které jedinci internalizují normy během procesu socializace. Vědecká identita se začíná tvořit právě v začátcích studia, kdy se studenti učí, jak by měli myslet a jednat jako ideální vědecký pracovník v oblasti studia náboženství. Text ukazuje, jak tento socializační proces ovlivňuje uvažování studentů o náboženství a jaké má důsledky pro jejich osobní život – obzvlášť vzhledem k jejich náboženské identitě. Empirická část studie je založena na kvalitativních rozhovorech se šesti bývalými studenty religionistiky na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.

Anglicky

The paper focuses on early phase of students’ socialization to the academic Study of Religions and its influence on their personal relationship to religions. Based on the social constructionist perspective, academic study of religions is seen as a specific social reality where individuals internalize norms in the socialization process. In the beginning of the study, initial scholar identity starts to build and students begin to learn how they should think and act as ideal typified scholar in the field of the study of religions. The text shows how this socialization process modifies students’ thinking about religions and what does it also mean for their individual lives – especially for their religious identities. The empirical part of study is based on qualitative analysis of interviews of six students from the Study of Religions at Faculty of Arts, Masaryk University in Brno.

Návaznosti

MUNI/A/0873/2016, interní kód MU
Název: Internacionalizace výzkumu v religionistice (Akronym: INTERVYR)
Investor: Masarykova univerzita, Internacionalizace výzkumu v religionistice, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty