2015
Stávání se religionistou: Internalizace vědecké identity v počátcích studia religionistiky a její důsledky pro vztah studentů k náboženství
VRZAL, Miroslav a Tereza MENŠÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Stávání se religionistou: Internalizace vědecké identity v počátcích studia religionistiky a její důsledky pro vztah studentů k náboženství
Název anglicky
Becoming Scholar of the Study of Religions: The Internalization of a Scholar’s Identity in the Beginning of the Academic Study of Religions and Its Influence on Students’ Relationship to Religions
Autoři
VRZAL, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí) a Tereza MENŠÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Sacra, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1214-5351
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60304 Religious studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00096315
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
religionistika; studenti religionistiky; univerzita; vzdělávání; socializace; sociální konstruktivismus; identita; náboženství; věda
Klíčová slova anglicky
study of religions; students of the study of religions; university; education; socialization; social constructivism; identity; religion; science
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2018 16:38, Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D.
V originále
Studie se zabývá počáteční fází studentské socializace do akademického studia náboženství a jeho vlivem na jejich osobní vztah k náboženství. Z pohledu sociálního konstruktivismu je akademické studium náboženství specifickou sociální realitou, ve které jedinci internalizují normy během procesu socializace. Vědecká identita se začíná tvořit právě v začátcích studia, kdy se studenti učí, jak by měli myslet a jednat jako ideální vědecký pracovník v oblasti studia náboženství. Text ukazuje, jak tento socializační proces ovlivňuje uvažování studentů o náboženství a jaké má důsledky pro jejich osobní život – obzvlášť vzhledem k jejich náboženské identitě. Empirická část studie je založena na kvalitativních rozhovorech se šesti bývalými studenty religionistiky na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.
Anglicky
The paper focuses on early phase of students’ socialization to the academic Study of Religions and its influence on their personal relationship to religions. Based on the social constructionist perspective, academic study of religions is seen as a specific social reality where individuals internalize norms in the socialization process. In the beginning of the study, initial scholar identity starts to build and students begin to learn how they should think and act as ideal typified scholar in the field of the study of religions. The text shows how this socialization process modifies students’ thinking about religions and what does it also mean for their individual lives – especially for their religious identities. The empirical part of study is based on qualitative analysis of interviews of six students from the Study of Religions at Faculty of Arts, Masaryk University in Brno.
Návaznosti
MUNI/A/0873/2016, interní kód MU |
|