D 2017

Fourth Industrial Revolution and Technical Education

PECINA, Pavel a Petr SLÁDEK

Základní údaje

Originální název

Fourth Industrial Revolution and Technical Education

Název česky

Čtvrtá průmyslová revoluce a technické vzdělávání

Autoři

PECINA, Pavel (203 Česká republika, domácí) a Petr SLÁDEK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Spain, 11th International Technology, Education and Development Conference, od s. 2089-2093, 5 s. 2017

Nakladatel

IATED Academy

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Španělsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/17:00096346

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-84-617-8491-2

ISSN

UT WoS

000413668602026

Klíčová slova česky

4 průmyslová revoluce; technické vzdělávání; automatizace; odborné vzdělávání

Klíčová slova anglicky

4th industrial revolution; technical education; automatization; vocational education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2018 10:46, doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.

Anotace

V originále

The lack of skilled technicians becomes the main problem of many (not only industrial) companies in the Czech Republic and EU countries. The situation is becoming so serious that we note a tendency to invest funds in the area of education that are targeted for acquisition of material equipment of schools, technical education and solutions linking theory with practice. Developments in EU countries in recent years shows that there is necessarily a change in the competences of workers in many professions. Trends in the development of technologies tend to downsize or revise certain working specialization and to create some new specialization in in some areas with growing demand for skilled people, especially in connection with IT systems. An example might be a development in car-repairs, where competencies in electronics are becoming essential moreover with in the future electro-mobility enlargement. These changes lead to corresponding changes in the system of technical vocational education at national and international level. The present article aims to describe the main areas of impact of the innovation process on technical vocational education. The main sub-themes addressed are the following: • Analysis of the competencies and skills of workers and technicians in smart factories. • Induced changes in curriculum, introducing new courses in vocational training. • Induced changes in training of teachers of vocational subjects. • Impact of robotics, automation and 3D technologies on technical training. • Internet, virtual and augmented reality. The paper brings some results of research of readiness of teachers of vocational subjects on then coming Fourth industrial revolution in the Czech Republic.

Česky

Nedostatek kvalifikovaných techniků se stává hlavním problémem mnoha (nejen) průmyslových podniků v České republice a zemích EU. Situace je natolik závažná, že lze sledovat tendenci investovat finanční prostředky do oblasti vzdělávání, které jsou zaměřeny odborné vzdělávání a řešení propojení teorie s praxí. Vývoj v zemích EU v posledních letech ukazuje, že je nutná změna kompetencí pracovníků v mnoha profesích. Trendy ve vývoji technologií, vedou k revizi určitých pracovních specializací, a to zejména v souvislosti s IT systémy. Příkladem může být vývoj autoopravárenství, kde se kompetence v oblasti elektroniky stávají nezbytnými, navíc s předpokládaným rozšiřováním elektro-mobility. Tyto změny vedou k odpovídajícím změnám v systému technického odborného vzdělání na národní i mezinárodní úrovni. Článek přináší některé výsledky výzkumu připravenosti učitelů odborných předmětů na průmyslovou revoluci 4.0 v České republice, zejména: • Analýza kompetencí a dovedností pracovníků a techniků v chytrých továren. • Indukované změny ve vzdělávacím programu, zavedení nových kurzů v oblasti odborného vzdělávání. • Indukované změny v přípravě učitelů odborných předmětů. • Dopad robotiky, automatizace a 3D technologií na technické obory.