HLAĎO, Petr. Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie. Liefelong Learning - celoživotní vzdělávání. Mendelova univerzita v Brně, 2016, roč. 6, č. 4, s. 102-125. ISSN 1804-526X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.11118/lifele20160603102.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie
Název česky Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie
Název anglicky Psychosocial Construct of Career Adaptability from the Point of View of Theory and Empirical Evidence—Overview
Autoři HLAĎO, Petr (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Liefelong Learning - celoživotní vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně, 2016, 1804-526X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00094063
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.11118/lifele20160603102.
Klíčová slova anglicky career adaptability; interest; control; curiosity; self-confidence; career maturity; theory of career construction
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D., učo 12270. Změněno: 19. 4. 2017 08:52.
Anotace
Přehledová studie se zaměřuje na multidimenzionální psychosociální konstrukt kariérové adaptability, kterému je v současné době věnována zvýšená pozornost. Kariérová adaptabilita naznačuje možnosti jedince pro zvládání současných či očekávaných úkolů, změn a traumat v profesních rolích. Ve studii je popsán vznik konstruktu kariérové adaptability, jeho vymezení a dimenze – zájem, kontrola, zvídavost a sebedůvěra. Dále jsou představeny nástroje pro měření kariérové adaptability a vybrané empirické poznatky o kariérové adaptabilitě. Pozornost je mj. zaměřena na vztah kariérové adaptability a demografických proměnných, osobnostních rysů, sebepojetí, sebehodnocení, důvěry ve vlastní schopnosti, profesní identity, časovým zaměřením, akademickou úspěšností, kariérového poslání, kariérovou spokojeností aj. Prezentované teoretické a empirické poznatky jsou významné pro kariérové poradce a učitele kariérové výchovy, kteří mohou na základě znalosti kariérové adaptability navrhnout intervence reflektující specifické potřeby jednotlivých klientů a žáků.
Anotace anglicky
This overview focuses on a multidimensional psychosocial construct of career adaptability, to which a special attention has been paid recently. Career adaptability indicates individual's means of coping with current or anticipated challenges, changes and traumas in professional roles. The study provides a description of career adaptability construct creation, its definition and dimensions – interest, control, curiosity and self-confidence. Further, tools for career adaptability measurement and selected empirical findings about career adaptability are presented. Focus is, among other things, on the relation of career adaptability and demographical variables, personality traits, self-image, self-esteem, confidence in own abilities, professional identity, time orientation, academic success, career vocation, career satisfaction etc. Presented theoretical and empirical findings are important for career counsellors and teachers of career education, who can, based on the knowledge of career adaptability, suggest interventions reflecting specific needs of individual clients and students.
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 13:54