2017
Rey-Osterriethova komplexní figura ve vztahu k rozumovému nadání a úrovni matematických schopností u dětí z třetích až pátých ročníků základních škol
KRČOVÁ, Veronika, Šárka PORTEŠOVÁ a Hynek CÍGLERZákladní údaje
Originální název
Rey-Osterriethova komplexní figura ve vztahu k rozumovému nadání a úrovni matematických schopností u dětí z třetích až pátých ročníků základních škol
Název anglicky
Rey-Osterrieth Complex Figure in relation to intellectual giftedness and level of mathematical abilities for children of the third to fifth grades at elementary school
Autoři
KRČOVÁ, Veronika (203 Česká republika, domácí), Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Hynek CÍGLER (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Československá psychologie, Praha, Psychologický ústav AV ČR, 2017, 0009-062X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.193
Kód RIV
RIV/00216224:14230/17:00096441
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000402452700002
Klíčová slova česky
Rey Osterriethova komplexní figura; Vývojový skórovací systém ROCF; rozumové nadání; matematické schopnosti
Klíčová slova anglicky
Rey Osterrieth complex figure; intellectual giftedness; Developmental Scoring System; mathematical abilities; quantitative scoring; qualitative scoring; specific learning disabilities
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 4. 4. 2018 16:27, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Cíle. Cílem studie je prozkoumat vliv rozumového nadání a úrovně matematických schopností na kvantitativní a kvalitativní skóry Rey-Osterriethovy komplexní figury (ROKF). Vedlejším cílem bylo porovnat dva využité skórovací systémy pro ROKF. Výzkumný soubor a metoda. Data byla získána na souboru 156 žáků (71 dívek a 85 chlapců) z třetích až pátých ročníků základních škol, z nichž 49 dětí bylo před započetím výzkumu diagnostikováno jako rozumově nadaných. Všem byl zadán Test pro Identifikaci nadaných žáků v Matematice (TIM) a Rey-Osterriethova komplexní figura - kopie, okamžitá reprodukce zpaměti a oddálená reprodukce zpaměti po 15 minutách, přičemž postup kresby byl vždy zaznamenáván na videokameru. Statistická analýza. Pro zjištění vlivu rozumového a matematického nadání na skóry ROKF byla použita lineární a ordinální logistická regrese v závislosti na typu závislé proměnné – kvantitativní či kvalitativní skóry ROKF. V modelech byl kontrolován vliv věku a specifických poruch učení. Výsledky. Rozumové nadání i úroveň matematických schopností středně silně souvisely s kvantitativními skóry ROKF. Na základě těchto výsledků doporučujeme při použití ROKF brát ohled na souvislost příslušných skórů s inteligencí. Naopak nedoporučujeme používat ROKF k diagnostice rozumového či matematického nadání vzhledem k malému vysvětlenému rozptylu. Limity studie. Mezi limity studie patří málo jasná obsahová validita Testu pro Identifikaci nadání v Matematice a vysoký výskyt dětí s dvojí výjimečností ve výzkumném souboru.
Anglicky
Objectives. The aims of the present study were (a) to examine the effect of intellectual giftedness and the level of mathematical abilities on the Rey-Osterrieth Complex Figure (ROCF) and (b) to compare two used scoring systems for ROCF. Sample and setting. Participants were 156 children (71 girls and 85 boys) of the third to fifth grades at elementary school, 49 of who were diagnosed as intellectually gifted. Participants completed Test for Identifications of Mathematical giftedness (TIM) and copy, immediate recall and 15-minute delayed recall trials of the Rey-Osterrieth Complex Figure. Statistical analysis. Multiple linear regression and ordinál logistic regression were used to examine the effect of intellectual and mathematical giftedness to ROCF scores in depend on type of dependent variable – quantitave or qualitative ROCF scores. Age and specific learning disabilities were controlled in regression analysis. Results. Intellectual giftedness and the level of mathematical abilities weremderately correlated with quantitative ROCF scores. According to these results, the authors recommend taking into account the intelligence effect while using the ROCF. On the other hand, they do not recommend using ROCF for diagnostics of intellectual and mathematical giftedness due to the small explained variances.
Návaznosti
MUNI/A/0991/2013, interní kód MU |
|