J 2017

Rey-Osterriethova komplexní figura ve vztahu k rozumovému nadání a úrovni matematických schopností u dětí z třetích až pátých ročníků základních škol

KRČOVÁ, Veronika, Šárka PORTEŠOVÁ a Hynek CÍGLER

Základní údaje

Originální název

Rey-Osterriethova komplexní figura ve vztahu k rozumovému nadání a úrovni matematických schopností u dětí z třetích až pátých ročníků základních škol

Název anglicky

Rey-Osterrieth Complex Figure in relation to intellectual giftedness and level of mathematical abilities for children of the third to fifth grades at elementary school

Autoři

KRČOVÁ, Veronika (203 Česká republika, domácí), Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Hynek CÍGLER (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Československá psychologie, Praha, Psychologický ústav AV ČR, 2017, 0009-062X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.193

Kód RIV

RIV/00216224:14230/17:00096441

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000402452700002

Klíčová slova česky

Rey Osterriethova komplexní figura; Vývojový skórovací systém ROCF; rozumové nadání; matematické schopnosti

Klíčová slova anglicky

Rey Osterrieth complex figure; intellectual giftedness; Developmental Scoring System; mathematical abilities; quantitative scoring; qualitative scoring; specific learning disabilities

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 4. 4. 2018 16:27, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Cíle. Cílem studie je prozkoumat vliv rozumového nadání a úrovně matematických schopností na kvantitativní a kvalitativní skóry Rey-Osterriethovy komplexní figury (ROKF). Vedlejším cílem bylo porovnat dva využité skórovací systémy pro ROKF. Výzkumný soubor a metoda. Data byla získána na souboru 156 žáků (71 dívek a 85 chlapců) z třetích až pátých ročníků základních škol, z nichž 49 dětí bylo před započetím výzkumu diagnostikováno jako rozumově nadaných. Všem byl zadán Test pro Identifikaci nadaných žáků v Matematice (TIM) a Rey-Osterriethova komplexní figura - kopie, okamžitá reprodukce zpaměti a oddálená reprodukce zpaměti po 15 minutách, přičemž postup kresby byl vždy zaznamenáván na videokameru. Statistická analýza. Pro zjištění vlivu rozumového a matematického nadání na skóry ROKF byla použita lineární a ordinální logistická regrese v závislosti na typu závislé proměnné – kvantitativní či kvalitativní skóry ROKF. V modelech byl kontrolován vliv věku a specifických poruch učení. Výsledky. Rozumové nadání i úroveň matematických schopností středně silně souvisely s kvantitativními skóry ROKF. Na základě těchto výsledků doporučujeme při použití ROKF brát ohled na souvislost příslušných skórů s inteligencí. Naopak nedoporučujeme používat ROKF k diagnostice rozumového či matematického nadání vzhledem k malému vysvětlenému rozptylu. Limity studie. Mezi limity studie patří málo jasná obsahová validita Testu pro Identifikaci nadání v Matematice a vysoký výskyt dětí s dvojí výjimečností ve výzkumném souboru.

Anglicky

Objectives. The aims of the present study were (a) to examine the effect of intellectual giftedness and the level of mathematical abilities on the Rey-Osterrieth Complex Figure (ROCF) and (b) to compare two used scoring systems for ROCF. Sample and setting. Participants were 156 children (71 girls and 85 boys) of the third to fifth grades at elementary school, 49 of who were diagnosed as intellectually gifted. Participants completed Test for Identifications of Mathematical giftedness (TIM) and copy, immediate recall and 15-minute delayed recall trials of the Rey-Osterrieth Complex Figure. Statistical analysis. Multiple linear regression and ordinál logistic regression were used to examine the effect of intellectual and mathematical giftedness to ROCF scores in depend on type of dependent variable – quantitave or qualitative ROCF scores. Age and specific learning disabilities were controlled in regression analysis. Results. Intellectual giftedness and the level of mathematical abilities weremderately correlated with quantitative ROCF scores. According to these results, the authors recommend taking into account the intelligence effect while using the ROCF. On the other hand, they do not recommend using ROCF for diagnostics of intellectual and mathematical giftedness due to the small explained variances.

Návaznosti

MUNI/A/0991/2013, interní kód MU
Název: Adaptace diagnostických nástrojů pro identifikaci nadaných dětí se zaměřením na rodiče a pedagogy
Investor: Masarykova univerzita, Adaptace diagnostických nástrojů pro identifikaci nadaných dětí se zaměřením na rodiče a pedagogy, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty