k 2016

Multi-dimensionality as a Concept: Czech Musical Avant-garde and the Expansion of Musical Time-Space

MÜHLOVÁ, Klára Hedvika

Základní údaje

Originální název

Multi-dimensionality as a Concept: Czech Musical Avant-garde and the Expansion of Musical Time-Space

Název česky

Koncept Multidimenzionality: Česká hudební avantgarda a expanze hudebního časoprostoru

Autoři

MÜHLOVÁ, Klára Hedvika (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Young Musicology Prague 2016, Praha, 5.-8. září 2016, 2016

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00094099

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

avantgarda; česká moderní hudba; hudební analýza; multidimenzionalita; meta-narativita; konceptualita

Klíčová slova anglicky

avantgarde; Czech modern music; music analysis; multidimensionality; meta-narrativity; conceptuality

Štítky

Změněno: 2. 5. 2017 11:02, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Anotace

V originále

The paper is concerned about a methodological problems of a description, formalisation and analytical categorization of selected musical phenomena accompanying the transformation in the musical language and the aesthetics after the First World War in Europe. With the background in current methodological approaches of general musical analysis and philosophy of music, a meta-analytic category "multidimensionality" is constructed. Through the lense of the multidimensionality, a broad-spectrum shifts in a parameterization of musical languages in works of Czech musical avant-garde artists is presented. These trends are set in the wider framework of dramatic changes in European artificial music and European intellectual climate itself, during the interwar period. The analysis concludes those new lines of aesthetics in Czech musical avant-garde circles as the Expansion of technical and conceptual (and also technological) solutions in compositional practice of authors selected. The impact of these trends, on the development of musical language in the European area, is finally discussed. The analysis, in the broader sense, deals with the importance of Czech musical avant-garde authors for the changes of robustness of a sound-space conception reached in the European area in the first four decades of the 20th century.

Česky

Příspěvek se zabývá metodologickými problémy uchopitelnosti, postižitelnosti a možnosti analytické kategorizace vybraných hudebních fenoménů, provázejících proměnu hudebního jazyka a celkové hudební estetiky u vybraných českých autorů po první světové válce. Na pozadí diskuse o současné metodologii a filosofii hudební analýzy text konstruuje meta-analytickou kategorii multidimenzionality, s níž jsou na konkrétních příkladech tvorby autorů české hudební avantgardy ukázány širokospektré posuny v hudební parametrizaci jednotlivých autorských estetik. Tyto tendence jsou zasazeny do širšího rámce souborných proměn v evropském hudebně-intelektuálním klimatu meziválečného období. Posuny v rovině estetiky jsou na základě provedené analýzy vyhodnoceny ve smyslu expanze technicko-koncepčního (a technologického) řešení kompozice mimo prostor dosud využívaných hudebně-vyjadřovacích prostředků, s významnými dopady na kategorii zvuku i hudební recepci. Diskutován je dopad těchto tvůrčích tendencí na dobové pojetí konceptu uměleckého díla obecně, konceptuality v její rané fázi, a další význam těchto změn pro otevírání nových estetických hledisek v hudební tvorbě po roce 1945. Analýza se v širším pojetí zabývá významem české avantgardy pro změny pojímání zvukového prostoru v evropské oblasti v první třetině 20. století.