JUŘÍK, Vojtěch, Lukáš HERMAN, Čeněk ŠAŠINKA, Zdeněk STACHOŇ a Jiří CHMELÍK. When the Display Matters : A Multifaceted Perspective on 3D Geovisualizations. Open Geosciences, Berlin: De Gruyter Open, 2017, roč. 9, č. 1, s. 89-100. ISSN 2391-5447. doi:10.1515/geo-2017-0007.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název When the Display Matters : A Multifaceted Perspective on 3D Geovisualizations
Autoři JUŘÍK, Vojtěch (203 Česká republika, garant, domácí), Lukáš HERMAN (203 Česká republika, domácí), Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí), Zdeněk STACHOŇ (203 Česká republika, domácí) a Jiří CHMELÍK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Open Geosciences, Berlin, De Gruyter Open, 2017, 2391-5447.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 10500 1.5. Earth and related environmental sciences
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW on-line verze časopisu
Impakt faktor Impact factor: 0.696
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00096601
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1515/geo-2017-0007
UT WoS 000401250600007
Klíčová slova anglicky 3D vision; geovisualization; real 3D visualization; pseudo 3D visualization; stereopsis; kinetic depth effect; human-computer interaction
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 11. 4. 2018 21:29.
Anotace
This study explores the influence of stereoscopic (real) 3D and monoscopic (pseudo) 3D visualization on the human ability to reckon altitude information in noninteractive and interactive 3D geovisualizations. A two phased experiment was carried out to compare the performance of two groups of participants, one of them using the real 3D and the other one pseudo 3D visualization of geographical data. A homogeneous group of 61 psychology students, inexperienced in processing of geographical data, were tested with respect to their efficiency at identifying altitudes of the displayed landscape. The first phase of the experiment was designed as non-interactive, where static 3D visual displayswere presented; the second phase was designed as interactive and the participants were allowed to explore the scene by adjusting the position of the virtual camera. The investigated variables included accuracy at altitude identification, time demands and the amount of the participant’s motor activity performed during interaction with geovisualization. The interface was created using a Motion Capture system, Wii Remote Controller, widescreen projection and the passive Dolby 3D technology (for real 3D vision). The real 3D visual display was shown to significantly increase the accuracy of the landscape altitude identification in non-interactive tasks. As expected, in the interactive phase there were differences in accuracy flattened out between groups due to the possibility of interaction, with no other statistically significant differences in completion times or motor activity. The increased number of omitted objects in real 3D condition was further subjected to an exploratory analysis.
Návaznosti
MUNI/A/1419/2016, interní kód MUNázev: Integrovaný výzkum environmentálních změn v krajinné sféře Země II
Investor: Masarykova univerzita, Grantová agentura MU, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/M/0846/2015, interní kód MUNázev: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masarykova univerzita, Grantová agentura MU, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 22. 9. 2020 04:41