ČIHOUNKOVÁ, Jitka, Alena SKOTÁKOVÁ, Jindřiška KOHOUTKOVÁ a Martin BUGALA. Evaluation of self-defence for people with visual impairments - methodology aspects. Archives of Budo. Polsko: INT SCIENTIFIC LITERATURE, INC, 2016, roč. 12, 10/2016, s. 275-285. ISSN 1643-8698.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Evaluation of self-defence for people with visual impairments - methodology aspects
Autoři ČIHOUNKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí), Alena SKOTÁKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jindřiška KOHOUTKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Martin BUGALA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Archives of Budo, Polsko, INT SCIENTIFIC LITERATURE, INC, 2016, 1643-8698.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.506
Kód RIV RIV/00216224:14510/16:00094230
Organizační jednotka Fakulta sportovních studií
UT WoS 000389827000001
Klíčová slova anglicky model mugging; scenario training; security concerns; self-confidence; verbal defence
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D., učo 142803. Změněno: 1. 9. 2020 09:59.
Anotace
Background & Study Aim: Self-defence for persons with some disability is a neglected area by most experts on self-defence. The aim of this study is to create the basic methodology of self-defence course for people with visual impairments Material & Methods: Ten persons (5 sightless and 5 short sighted, 5 men and 5 women; aged between 16 and 57) have attended 24 hour course of self-defence. We use a set of questions to determine the degree of self-confidence in selfde-fence situations such as prevention, verbal conflict and physical assault before and after the course. Second evaluation method is an expert analysis of scenario training. Results: After the self-defence course self-confidence during prevention and communication and inner security during conflict situations increased, which was shown in scenario trainings as well. Conclusions: A self-defence course for people with visual disabilities should be focused on the early recognition of danger, verbal defence training and the use of physical contact. Post conflict stays as a challenge in this area.
VytisknoutZobrazeno: 28. 8. 2024 00:14