D 2017

Ekonomické hodnocení environmentálních dopadů železničních koridorů v ČR

NOVÁK, Jan, Vilém PAŘIL a Karolína URBANOVSKÁ

Základní údaje

Originální název

Ekonomické hodnocení environmentálních dopadů železničních koridorů v ČR

Název česky

Ekonomické hodnocení environmentálních dopadů železničních koridorů v ČR

Název anglicky

Environmental impacts economic valuation on Czech railroad corridors

Autoři

NOVÁK, Jan (203 Česká republika, domácí), Vilém PAŘIL (203 Česká republika, garant, domácí) a Karolína URBANOVSKÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

2017. vyd. Brno, XX. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, od s. 359-365, 7 s. 2017

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50703 Transport planning and social aspects of transport

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/00216224:14560/17:00097033

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-8587-9

UT WoS

000426864500046

Klíčová slova česky

doprava; environmentální dopady; ekonomické hodnocení

Klíčová slova anglicky

transport; environmental impacts; economic valuation
Změněno: 18. 4. 2019 15:35, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Příspěvek má ambici metodicky podložit a na příkladu železniční infrastruktury prakticky otestovat způsob ekonomického vyjádření hodnoty vybraných dopadů realizace železničních projektů na životní prostředí. Jsou diskutovány odlišné metodické přístupy, z nichž je vybrán právě ten, který je v možnostech správně procesních postupů v České republice, což je předpokladem možnosti jeho reálné aplikace při hodnocení těchto dopadů. Cílem příspěvku je tedy monetizace environmentálních dopadů vybraných železničních koridorů (TEN-T). Tento výsledek je podstatnou informací, která je jedním z důležitých vstupů do hodnotícího procesu rozvojových projektů (především při aplikaci analýzy nákladů a výnosů). Základním výstupem je relativně nízká váha trvalého záboru přírodně významných i nevýznamných lokalit ve srovnání s dopady na obyvatelstvo. Takový výsledek je v současnosti uznávaným přístupem, nicméně je nezbytně důležitým faktem pro další diskusi o způsobu hodnocení právě takových celospolečenských dopadů rozvojových projektů či hodnocení celých rozvojových programů.

Anglicky

Paper´s ambition is to present and test the method of expressing the value of the economic impact of selected railway projects on the environment on the example. Different methodological approaches are discussed of which one is selected according to legal framework in the Czech Republic. That is a prerequisite for the possibility of its real application when assessing these impacts. The aim of this paper is therefore monetization of environmental impacts of selected railway corridors (TEN-T). This result is significant information and one of the important inputs into the review process for development projects (especially in the application of cost-benefit analysis). The basic output is relatively low weight of permanent land-use change of important natural sites relatively insignificant compared to the effects on the population. Such a result is now a recognized approach; however, is essentially important fact for further discussion on how to assess precisely such societal impacts of development projects and evaluation of the entire development programs.

Návaznosti

MUNI/A/1066/2016, interní kód MU
Název: Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury II (Akronym: CBAIP)
Investor: Masarykova univerzita, Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty