TUŠKOVÁ, Jana Marie a Hana SVOBODOVÁ. Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince. In Výuka a testování produktivních dovedností v cizích jazycích včetně češtiny pro cizince. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince
Název anglicky Methods of Critical Thinking in Teaching Czech for Foreigners
Autoři TUŠKOVÁ, Jana Marie (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana SVOBODOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Výuka a testování produktivních dovedností v cizích jazycích včetně češtiny pro cizince, 2017.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/17:00097037
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky kritické myšlení; postupy a metody; čtenářská gramotnost; výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka
Klíčová slova anglicky Critical thinking; Procedures and methods; Reading literacy; Teaching Czech as a second / foreign language
Změnil Změnila: doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D., učo 27761. Změněno: 16. 3. 2018 14:00.
Anotace
Příspěvek se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka, jejichž funkčnost byla prověřena dlouholetými zkušenostmi. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti. Podstatu příspěvku tvoří shrnutí výsledků dotazníkového šetření prováděného v letech 2016-2017 a příklady praktického využití vybraných metod kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka, které slouží k motivaci a rozvoji psaní a mluvení, nezbytných nejen k běžnému dennímu kontaktu, ale i k úspěšnému testování znalostí a složení zkoušek (např. na trvalý pobyt, české státní občanství).
Anotace anglicky
The paper focuses on the use of selected methods of critical thinking in teaching Czech as a second/foreign language, that functions have been checked by many years of experience. Most of these methods develop reading literacy as being able to understand the written text and use it to achieve certain goals. These methods can be used to develop reader´s own abilities and knowledge, and help to integrate actively into society. The essence of the contribution is a summary of the results of the questionnaire survey conducted between 2016-2017 and the practical use of selected methods of critical thinking in teaching Czech as a second/foreign language, which motivate and develop writing and speaking, necessary not only for daily contact, but also for successful testing of knowledge and passing tests (eg. for permanent residence, Czech citizenship).
Návaznosti
MUNI/A/1084/2016, interní kód MUNázev: Čtenářství a rozvíjení čtenářské gramotnosti v kontextu jazykové a literární komunikace
Investor: Masarykova univerzita, Čtenářství a rozvíjení čtenářské gramotnosti v kontextu jazykové a literární komunikace, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 11:02