J 2016

Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie

RUSEK, Martin, Jan SLAVÍK a Petr NAJVAR

Základní údaje

Originální název

Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie

Název česky

Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie

Název anglicky

Content Construction and the Didactic Use of Scientific Educational Experiment in Chemistry Teaching

Autoři

RUSEK, Martin (203 Česká republika), Jan SLAVÍK (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2016, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00094828

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

přírodovědný edukační experiment; výuka chemie; nechemicky zaměřené SOŠ; metodika 3A; model hloubkové struktury výuky

Klíčová slova anglicky

scientific educational experiment; teaching chemistry; upper-secondary schools; 3A procedure; model of the deep-structure of instruction

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2018 09:51, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Text je zaměřen na jednu ze základních složek vzdělávání v přírodovědných předmětech: přírodovědný edukační experiment. První část textu se věnuje funkcím edukačního experimentu v přírodovědném vzdělávání a objasnění metodiky 3A použité k analýze výuky. V druhé části je rozebírána konkrétní situace z výuky chemie na obchodní akademii s důrazem na kognitivní aktivizaci žáků. Text se zaměřuje na analýzu obsahové konstrukce přírodovědného experimentu a na jeho didaktické uplatnění ve výuce především s ohledem na kvalitu výuky. Směřuje k transdidaktickému zobecnění do celé vzdělávací oblasti přírodních věd, tj. nad rámec jednoho vzdělávacího oboru. Analýza pozorovaného experimentu odhalila obecné didaktické formalismy snižující kvalitu výuky: tzv. odcizené poznání a utajené poznání. Formalismy jsou zaviněny nedostatečnou didaktickou analýzou hloubkové struktury výuky a omezují rozvoj přírodovědné gramotnosti žáků. Navržené alterace směřují k odstranění formalismů a k rozvoji kognitivní aktivizace žáků na podkladě didaktické integrace strukturních složek přírodovědného experimentu: hypotéza - experimentace - pozorování - závěry.

Anglicky

The study focuses on one of basic elements of education in natural sciences: scientific educational experiment. In the first part of the text, the authors discuss the role of educational experiment in the teaching of natural sciences and explain the 3A procedure that was used as an analytical approach. The second part provides an analysis of a selected teaching situation from the perspective of cognitive activation of students. The text aims to analyse the content construction of scientific experiment and its didactic use in teaching with respect to the quality of instruction. It aims to provide transdidactic abstraction to the domain of natural science education. The analysis found instances of didactic formalisms that threaten the quality of instruction; obscured learning and assumed learning. Such formalism are the results of insufficient didactic analysis of the deep structure of teaching and stand in way of the development of students’ scientific literacy. Alterations are suggested that aim to eliminate formalisms and help support the cognitive activation of students through didactic integration of structural components of the scientific experiment: hypothesis - experiment - observation - conclusion.

Návaznosti

GA14-06480S, projekt VaV
Název: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Grantová agentura ČR, Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky