2017
Global evidence of extreme intuitive moral prejudice against atheists.
GERVAIS, Will M., Dimitris XYGALATAS, Ryan T. MCKAY, Michiel VAN ELK, Emma E. BUCHTEL et. al.Základní údaje
Originální název
Global evidence of extreme intuitive moral prejudice against atheists.
Autoři
GERVAIS, Will M. (840 Spojené státy), Dimitris XYGALATAS (300 Řecko), Ryan T. MCKAY (826 Velká Británie a Severní Irsko), Michiel VAN ELK (528 Nizozemské království), Emma E. BUCHTEL (840 Spojené státy), Mark AVEYARD (840 Spojené státy), Sarah SCHIAVONE (840 Spojené státy), Ilan DAR-NIMROD (36 Austrálie), Annika M. SVEDHOLM-HÄKKINEN (246 Finsko), Tapani RIEKKI (246 Finsko), Eva KUNDTOVÁ KLOCOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Jonathan E. RAMSAY (702 Singapur) a Joseph BULBULIA (554 Nový Zéland)
Vydání
Nature Human Behaviour, Londýn, Nature Publishing Group, 2017, 2397-3374
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60304 Religious studies
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00097292
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000418780100017
Klíčová slova anglicky
Evolution; Human behaviour; Psychology; Atheism; Prejudice; Representativeness heuristic
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 2. 2022 23:44, Mgr. Ivona Vrzalová
Anotace
V originále
Mounting evidence supports longstanding claims that religions can extend cooperative networks. However, religious prosociality may have a strongly parochial component. Moreover, aspects of religion may promote or exacerbate conflict with those outside a given religious group, promoting regional violence, intergroup conflict and tacit prejudice against non-believers. Anti-atheist prejudice a growing concern in increasingly secular societies affects employment, elections, family life and broader social inclusion. Preliminary work in the United States suggests that anti-atheist prejudice stems, in part, from deeply rooted intu- itions about religion’s putatively necessary role in morality. However, the cross-cultural prevalence and magnitude — as well as intracultural demographic stability — of such intuitions, as manifested in intuitive associations of immorality with atheists, remain unclear.
Návaznosti
EE2.3.20.0048, projekt VaV |
|