2017
IDENTIFIKACE MISKONCEPCÍ VE VYBRANÝCH ASPEKTECH ANORGANICKÉ CHEMIE POMOCÍ POJMOVÝCH MAP
BORTLÍKOVÁ, Monika a Irena PLUCKOVÁZákladní údaje
Originální název
IDENTIFIKACE MISKONCEPCÍ VE VYBRANÝCH ASPEKTECH ANORGANICKÉ CHEMIE POMOCÍ POJMOVÝCH MAP
Autoři
BORTLÍKOVÁ, Monika a Irena PLUCKOVÁ
Vydání
1. vyd. Ostrava, MEZINÁRODNÍ KONFERENCE AKTUÁLNÍ ASPEKTY PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVY A POSTGRADUÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ CHEMIE, od s. 285-290, 6 s. 2017
Nakladatel
Ostravská univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7464-942-4
Klíčová slova česky
miskoncepce, anorganická chemie, pojmová mapa, znalost, kyslík
Klíčová slova anglicky
misconception, anorganic chemistry, concept map, knowledge, oxygen
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 9. 2017 09:04, PhDr. Mgr. Monika Bortlíková
V originále
Pojmová mapa se v dnešní době velmi často využívá jako jeden z diagnostických nástrojů pro identifikaci miskoncepcí především v přírodovědných předmětech. Podněcuje žáky k hlubšímu, aktivnějšímu a kritičtějšímu pohledu na konkrétní probírané téma. Pomáhá učitelům a pedagogům hledat možné nepřesnosti a nejasnosti ve vzájemných vztazích mezi pojmovými strukturami. Předložený příspěvek se zabývá identifikací miskoncepcí prvku kyslíku pomocí pojmové mapy. Žáci mají mnoho nepřesných či nedokonalých představ o vybraném prvku periodické tabulky. Tyto představy jsou před učiteli většinou skryty. Pojmová mapa je jeden z nástrojů, který pomáhá učitelům odhalovat skryté představy žáků o daných pojmech a následně s nimi pracovat z různých úhlů pohledu. Jedná se o předvýzkum kvalitativního výzkumného šetření, který byl proveden u žáků osmého ročníku na čtyřech základních školách.
Anglicky
Concept map is often used as one of the diagnostic tools to identify misconception, especially in science subjects. It stimulates students to a deeper, more active and more critical viewpoint on the topic. It helps teachers to look for possible mistakes in relations between the conceptual structures. This paper deals with the identification misconceptions of oxygen by using conceptual maps. Pupils have a lot of wrong ideas about this element of periodic table. These ideas are often hidden. The concept map is a tool that helps teachers detects misconceptions and work with the ideas of pupils from different point of view. This is a pilot study of a qualitative research. The research was conducted at the 8th class pupils at four primary schools.