k 2017

Jako Anděl žalostné smrti. Trestní stíhání a proces s Jaromírem Neumannem v letech 1985–1988

RUSINKO, Marcela

Základní údaje

Originální název

Jako Anděl žalostné smrti. Trestní stíhání a proces s Jaromírem Neumannem v letech 1985–1988

Název anglicky

Like the Angel of Grievous Death. Criminal Prosecution and Trial with Jaromír Neumann between 1985 and 1988

Autoři

RUSINKO, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Historik umění Jaromír Neumann, vědecká konference VŠUP v Praze, 26. září 2017, 2017

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00097829

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Jaromír Neumann (1924–2001); court trial; 1980s; czech art history; Communist Czechoslovakia

Štítky

Změněno: 21. 3. 2018 09:40, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

„Pociťuji hrůzu z toho, čeho jsem se dopustil. Děsí mne vědomí toho, jak jsem se ocitl na scestí a poukazuji na to, že vše způsobila jednak má sběratelská vášeň, jednak náhlé prudké a neočekávané stárnutí,“ uvedl Jaromír Neumann v hlavním líčení procesu vedeného proti němu na jaře 1987 za účast na nelegálním obchodu se starožitnostmi, na němž se aktivně podílel v letech 1977 až 1985. V písemném odvolání proti překvapivě přísnému rozsudku nalézá pro svou nelehkou situaci symbolický obraz v plastice plačícího Anděla žalostné smrti z Braunova Kuksu. Příspěvek na základě nově zpřístupněného soudního spisu tři desetiletí po odeznění kauzy rekonstruuje okolnosti vazby, trestního stíhání, procesu a následného výkonu trestu jedné z našich nejvýraznějších osobností novodobých dějin umění.

Anglicky

"I feel terrified of what I've done. I am terrified of the consciousness of how I found myself in jeopardy, and I point out that everything was caused by my art collecting passion and sudden and unexpected aging," said Jaromír Neumann in the main proceedings against him in the spring of 1987 lead for the participation in the illegal art and antiquities trade he actively participated in between 1977 and 1985. In a written defense against a surprisingly rigorous judgment, he finds for his difficult situation a symbolic parable in the M. B. Braun's baroque sculpture of the crying „Angel of Grievous Death“ in Chateau Kuks. The paper based on a newly released case file, three decades after the case is over, reconstructs the circumstances of detention, prosecution, trial and subsequent punishment of one of our most distinguished personalities of modern art history.