MAJCÍK, Martin. Komunikační struktury v kruhovém uspořádání školní třídy v semináři etické výchovy. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2017, roč. 22, č. 3, s. 159-176. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2017-3-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Komunikační struktury v kruhovém uspořádání školní třídy v semináři etické výchovy
Název anglicky Communication Structures in Teaching of Ethics in Circular Classroom Arrangement
Autoři MAJCÍK, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00097999
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2017-3-9
Klíčová slova česky výuková komunikace; komunikační struktura; kruhové uspořádání školní třídy; diskusní kruh; etická výchova; diskuse; dialog
Klíčová slova anglicky classroom discourse; communication structure; circular classroom arrangement; discussion circle; ethics education; discussion; dialogue
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 20. 4. 2018 17:12.
Anotace
Předložená studie se zabývá komunikačními strukturami ve výuce etické výchovy, jež probíhá v kruhovém uspořádání školní třídy. Komunikační struktura představuje ucelený sled komunikačních výměn mezi účastníky výuky, který vykazuje určitou tematickou a časovou ohraničenost. Definice struktury tedy ilustruje uspořádání komunikačních promluv a tok komunikace v pozorované výuce. Kvalitativní výzkumné šetření bylo realizováno na dvou vybraných gymnáziích, které pro žáky třetího ročníku nabízí volitelný seminář etické výchovy. Použití tzv. diskusního kruhu v daných seminářích je založeno na rozhodnutí učitelů, kteří absolvovali specializační studium zaměřené na výuku etické výchovy. Pro sběr dat byla zvolena metoda pozorování s pořízením videonahrávek, jež byla doplněna rozhovory s učiteli. Na základě získaných dat jsou v článku představeny celkem čtyři komunikační struktury, jež se ve výuce v kruhu vyskytují. Zatímco první dvě představené struktury mají dyadický charakter, zbylé dvě můžeme označit jako struktury diskusní. Výsledky budou představeny v kontextu specifik kruhového uspořádání a také cílů kladených na výuku etické výchovy.
Anotace anglicky
The study deals with communication structures in teaching of Ethics in circular classroom arrangement. A communication structure represents a sequence of communicative exchanges which share the same topic and time sequence. This definition illustrates the arrangement of communicative exchanges and the flow of communication during observed classes. A qualitative research was realized at two lower secondary schools which offered an optional seminar of Ethics for third grade students. The decision to use the so-called discussion circle in the seminars was proposed by the teachers who had participated in a special study program on teaching Ethics. The data was gathered via video-recording of classes and teacher interviews. Based on the data, this paper introduces four communication structures which were present in the recorded seminars: the first two are of dyadic nature and the latter two are structures relevant for discussion. The paper introduces these results in the context of the current understanding of circular classroom arrangement and aims related to teaching of Ethics.
Návaznosti
MUNI/A/0960/2016, interní kód MUNázev: Procesy učení v různých sociálních prostředích
Investor: Masarykova univerzita, Procesy učení v různých sociálních prostředích, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 5. 2024 22:44