SEDLÁČKOVÁ, Jana. Typology of Family Storytellers. In Konference "ECER 2016 Leading Education : The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers", 22.-26. srpna 2016, University College Dublin, Dublin, Irsko, 2016. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Typology of Family Storytellers
Název česky Typologie rodinných vypravěčů
Autoři SEDLÁČKOVÁ, Jana.
Vydání Konference "ECER 2016 Leading Education : The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers", 22.-26. srpna 2016, University College Dublin, Dublin, Irsko, 2016, 2016.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky pohádka; předškolní děti; čtení; vyprávění; vícegenerační rodina
Klíčová slova anglicky fairy tale; preschool children; reading; telling; multigenerational family
Štítky pohádka, předškolní děti, rivok, vyprávění, vícegenerační rodina, čtení
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 4. 4. 2018 16:40.
Anotace
This poster addresses reading and telling fairy tales to reschool children in nowadays multigenerational families and looks for an answear to a question: How parents and grandparents from particular multigenerational families perceive their approach in reading and telling fairy tales to their preschool children? A qualitative research based on semistructured interviews with parents nad grandparents from four multigenerational families was held. Collected data were analyzed with the use of open coding and systematic comparison of individual utterances. Typology of family storytellers, consisting of four ideal types, was made. Each type, described by a metaphor, finds slightly different meaning in reading and telling fairy tales to preschool children: a Nurse perceives these activities as natural habit, a Teacher views them as necessary, a Sage perceives them as pleasant duty and a Jester rather as mutual fun and entertainment with the child.
Anotace česky
Tento poster se vztahuje ke čtení a vyprávění pohádek předškolním dětem v současných vícegeneračních rodinách a hledá odpověď na otázku: Jak rodiče a prarodiče z konkrétních vícegeneračních rodin vnímají svůj přístup ke čtení a vyprávění pohádek dětem? Byl zorganizován kvalitativní výzkum, založený na polostrukturovaných rozhovorech s rodiči a prarodiči ze čtyř vícegeneračních rodin. Získaná data byla analyzována pomocí otevřeného kódování a systematické komparace výpovědí jednotlivých informantů. Byla vytvořena typologie rodinných vypravěčů, která se skládá celkem ze čtyř tzv. ideálních typů. Každý z nich, popsaný pomocí metafory, shledává ve čtení a vyprávění pohádek dětem odlišný význam: Vypravěč typu Chůva vnímá tyto aktivity jako přirozený zvyk, Učitel jako nutnost, Mudrc jako příjemnou povinnost a Kašpárek jako společnou zábavu a legraci s dítětem.
Návaznosti
MUNI/A/1147/2015, interní kód MUNázev: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 18. 8. 2024 22:59