D 2017

Формирование социолингвистической компетенции учащихся чешских основных школ посредством обучения речевому этикету на начальном этапе изучения русского языка. Методическая разработка урока "Поздравление с днем рождения"

KREJČÍ, Janina

Základní údaje

Originální název

Формирование социолингвистической компетенции учащихся чешских основных школ посредством обучения речевому этикету на начальном этапе изучения русского языка. Методическая разработка урока "Поздравление с днем рождения"

Název česky

Rozvíjení sociolingvistické kompetence žáků českých základních škol přostřednictvím výuky řečových zdvořilostních výrazů. Didaktický návrh vyučovací hodiny Přání k narozeninám.

Název anglicky

The Development of Sociolinguistic Competence on Beginner Level of Studying Russian Language by Means of Teaching Speech Etiquette. Lesson "Birthday Greetings"

Vydání

Praha, od s. 70-81, 156 s. 2017

Nakladatel

Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta

Další údaje

Jazyk

ruština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7290-960-5

Klíčová slova česky

ruské řečové zdvořilé výrazy, sociolingvistická kompetence, výuka ruského jazyka, didaktický návrh vyučovací hodiny, výukové metody

Klíčová slova anglicky

Russian speach etiquette, sociolinguistic competence, teaching of Russian language, lesson plan, methodology

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2018 22:07, Mgr. Janina Krejčí, Ph.D.

Anotace

Anglicky

Speech etiquette allows a speaker to make а contact with his interlocutor in accordance with existing norms of communication. Thus, it is one of the aspects of sociolinguistic competence. For that reason, speech etiquette expressions should be included in Russian Teaching Framework. Teaching speech etiquette should be conducted throughout the entire process of teaching Russian. This article presents a lesson plan and a methodology of developing sociolinguistic competence during a birthday celebration communicative situation. The lesson is aimed to be taught in Czech lower-secondary schools.