J 2017

Mediation of young children’s digital technology use : The parents’ perspective

ŠMAHELOVÁ, Martina, Dana JUHOVÁ, Ivo ČERMÁK a David ŠMAHEL

Základní údaje

Originální název

Mediation of young children’s digital technology use : The parents’ perspective

Autoři

ŠMAHELOVÁ, Martina (703 Slovensko, garant, domácí), Dana JUHOVÁ (203 Česká republika, domácí), Ivo ČERMÁK (203 Česká republika, domácí) a David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Cyberpsychology : Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1802-7962

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50802 Media and socio-cultural communication

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 1.400

Kód RIV

RIV/00216224:14230/17:00098268

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000418018800004

Klíčová slova anglicky

Mediation strategies; online opportunities; online risks; thematic analysis; children

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 9. 2022 10:59, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

The present-day reality that young children use digital media has forced parents to balance the risks and opportunities of the content that their children may encounter online. Current studies have mostly been quantitative. They have mainly focused on children aged 9 and older, and have addressed the types of mediation that parents use. However, they have not considered their relation to specific risks and opportunities. In the present study, we have sought to address this discrepancy and to understand the mediation strategies that parents use to shape the online experiences of their children. We focused on the factors that play a role in these mediations of specific risks and opportunities. In-depth semi-structured interviews with the parents of children aged 7–8 and their siblings in the Czech Republic (N=10 families) were conducted in 2014. A thematic analysis identified three main themes: (1) Mediation strategies of technology usage in relation to the mediation of online opportunities and online risks; (2) Time and place management of mediation strategies; and (3) The child as a co-creator of mediation strategies. Our results indicated that parental mediation is a dynamic process that is co-constructed by the parents and children according to context.

Návaznosti

MUNI/A/1274/2016, interní kód MU
Název: Využívání digitálních technologií v kontextu: setkávání s neznámými lidmi, poruch příjmu potravy a podpory behaviorálního zdraví (Akronym: EUGASO)
Investor: Masarykova univerzita, Využívání digitálních technologií v kontextu: setkávání s neznámými lidmi, poruch příjmu potravy a podpory behaviorálního zdraví, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty