B 2017

Železniční reforma ve Velké Británii

REDERER, Václav, Štěpán RŮT, Monika JANDOVÁ, Daniel SEIDENGLANZ, Zdeněk TOMEŠ et. al.

Basic information

Original name

Železniční reforma ve Velké Británii

Authors

REDERER, Václav, Štěpán RŮT, Monika JANDOVÁ, Daniel SEIDENGLANZ and Zdeněk TOMEŠ

Edition

1. vyd. Brno, Edice Železniční reformy, sv. 5, 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-8743-9

Tags

Změněno: 11/3/2023 15:57, Mgr. Pavlína Kurková

Abstract

V originále

Britská železniční reforma je pravděpodobně nejkomplexnější železniční reformou v historii. Její součástí byla úplná vertikální a horizontální separace odvětví a důsledné zavádění konkurence na všech částech produkčního řetězce. Po vice jak dvaceti letech od spuštění reforem je možné vyhodnotit její výsledky. Na jedné straně výrazně vzrostla poptávka i výkony, při současném růstu kvality poskytovaných služeb. Na druhou stranu se jako chybná ukázala privatizace manažera infrastruktury, a jednotkové náklady v odvětví vzrostly. V důsledku toho se britská reforma jeví jako nákladný mix úspěchů a selhání. Klíčová otázka při celkovém zhodnocení zní, které výsledky je možné přičíst čistě reformě, a které výsledky byly způsobeny jinými faktory. Některé ekonometrické studie se snažily tuto otázku zodpovědět, ale řada nejasností přetrvává.

In English

British railway reform is probably one of the most complex railway reforms in history. It contains complete vertical and horizontal separation of the industry and the introduction of competition on all levels of the production chain. After more than twenty years from the start of the reforms it is possible to take stock of the results. On the one hand, there is an undisputed growth of demand in both passenger and freight transport and the significant improvement in the quality of services. On the other hand, the privatization of infrastructure manager was probably a mistake and the unit costs of the industry went surprisingly up. Therefore, the results of British rail reform seem to be a mix of successes and failures. The key question in the assessment of British rail reform is which results can be attributed to the British rail reform and which results were caused by other factors. Some econometric studies tried to answer this question, however many unresolved issues remain.