KOLAŘÍKOVÁ, Veronika. Proměna muzejního výzkumu a vize budoucnosti jeho muzejně pedagogické složky. In Seminář Současnost a budoucnost muzeologického vzdělávání a výzkumu v ČR. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Proměna muzejního výzkumu a vize budoucnosti jeho muzejně pedagogické složky
Název česky Proměna muzejního výzkumu a vize budoucnosti jeho muzejně pedagogické složky
Název anglicky The transformation of museum research and vision of the future of its museum-educational component
Autoři KOLAŘÍKOVÁ, Veronika.
Vydání Seminář Současnost a budoucnost muzeologického vzdělávání a výzkumu v ČR, 2017.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Muzeum; muzejní edukace; věda; výzkum; publikum; muzejně pedagogický výzkum; konstruktivistické teorie učení.
Klíčová slova anglicky Museum; museum education; science; research; audience; museum pedagogical research; constructivist theory of learning.
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D., učo 363842. Změněno: 29. 3. 2018 11:18.
Anotace
Muzejní výzkum se vyvíjí stejně, jako se neustále vyvíjí i samotná instituce muzea. Cílem příspěvku je nastínit proměnu podoby muzejního výzkumu. Ten se od původní orientace na sbírky už dávno přesunul také ke zkoumání návštěvníků muzea. Původní analýzu demografických charakteristik publika postupem času nahradila (doplnila) užší orientace výzkumníků na studium zkušenosti publika. Dnes už tedy nejde pouze o to zjistit, jaký typ návštěvníka do muzea chodí, ale také co v muzeu zažívá. Spolu s rozvojem muzejní pedagogiky se pak do výzkumu stále více dostává také pedagogický rozměr, který směřuje k výzkumu muzejněpedagogické reality ve všech jejích aspektech. Pozornost výzkumů se obrací ke zkoumání muzejně edukačních programů a celkového procesu učení se v muzeu. S výzkumem pedagogické roviny muzejního prostředí tím přitom neodmyslitelně souvisejí konstruktivistické teorie učení, jejichž zastáncem v muzejní praxi je významný představitel oboru George Hein. Pro muzejní, muzejně pedagogický, pedagogický ale celkově i sociální výzkum zůstává otázkou a výzvou, jak tyto prvky v muzeu zkoumat.
Anotace anglicky
Museum research evolves in the same way as the museum itself is constantly evolving. The aim of the paper is to outline the transformation of the form of museum research. Museum research has shifted from an earlier orientation to collections to exploring museum visitors. An earlier analysis of demographic characteristics of the audience has replaced (complemented) the orientation of researchers to study audience experience. Today it is not just about finding out what type of visitors are going to the museum, but also what kind of experience visitors are getting in the museum. Together with the development of museum pedagogy, the pedagogical dimension is getting more and more into research and aims to research museum-educational reality in all its aspects. The attention of the research is directed to the study of museum educational programs and the overall learning process in the museum. The research of the pedagogical plane of the museum environment is inherently related to the constructivist theories of learning, the proponent of which is George Hein, a prominent figure in the field of museum pedagogy. For museum, museum pedagogical, pedagogical as well as social research remains a question and a challenge to explore these elements in the museum.
Návaznosti
MUNI/A/1016/2016, interní kód MUNázev: Podpora začínajících výzkumníků v kontextu aplikované sociální pedagogiky
Investor: Masarykova univerzita, Podpora začínajících výzkumníků v kontextu aplikované sociální pedagogiky, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 08:57