J 2017

Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů

NAJVAR, Petr

Základní údaje

Originální název

Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů

Název česky

Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů

Název anglicky

Investigation of (the quality) of Teaching: Two approaches compared

Autoři

NAJVAR, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogika, Univerzita Karlova, 2017, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/17:00098977

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

výzkum výuky; videostudie; obsahově zaměřený přístup; analýza výukových situací; předem strukturovaná reflexe; následně strukturovaná reflexe

Klíčová slova anglicky

research into teaching; videostudy; content-orientated approach; analysis of teaching situations; pre-structured reflection; post-structured reflection

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2018 17:36, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Tato studie kontrastivně představuje dva antagonické přístupy ke zkoumání edukačních procesů ve školní výuce. Jedním z nich je tzv. IVŠV videostudie výuky jako reprezentant kvantitativních videostudií (KVS); přístup využívající deduktivní kategoriální systémy k zachycení obsahu a formy vyučování a učení a ke kvantifikujícímu zobecnění vztaženému např. k interakčním vzorcům ve výuce či oborovým a oborovědidaktickým specifikům výuky. Druhým z nich je obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky jako přístup stavějící na induktivním postupu při identifikaci obsahových jader výuky a na kvalitativním hodnocení didaktické kvality výukových situací. Tyto výzkumné přístupy jsou využity pro osvětlení rozdílů v povaze didaktického poznání generovaného postupy stavějícími na tzv. předem strukturované reflexi, ve srovnání s didaktickým poznáním, jež přináší tzv. následně strukturovaná reflexe výuky.

Anglicky

This article presents two antagonistic approaches to the study of educational processes in school teaching. One of them is what is known as the IVŠV video study of teaching as a n instance of quantitative video-studies (KVS); this is an approach that uses deductive category systems to identify the content and form of teaching and learning, and also to produce quantifying generalisation applied e.g. to interactive models in teaching or the subject and subject-didactic specifics of teaching. The second is the content-orientated approach (OZP) to investigating and improving teaching; this is an approach based on an inductive technique in the identification of the content cores of teaching and in qualitative assessment of the didactic quality of teaching situations. These research approaches are then used to explain differences in the character of the didactic knowledge generated by techniques grounded in so-called pre-structured reflection, as compared with didactic understanding (knowledge), generated by so-called post-structured reflection on teaching.