MACHÁČKOVÁ, Hana a Jan ŠEREK. Does ‘clicking’ matter? The role of online participation in adolescents’ civic development. Cyberpsychology : Journal of psychosocial research on cyberspace. Brno: Masarykova univerzita, 2017, roč. 11, č. 4, s. nestránkováno, 16 s. ISSN 1802-7962. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CP2017-4-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Does ‘clicking’ matter? The role of online participation in adolescents’ civic development
Autoři MACHÁČKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan ŠEREK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Cyberpsychology : Journal of psychosocial research on cyberspace, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1802-7962.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.400
Kód RIV RIV/00216224:14230/17:00095297
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CP2017-4-5
UT WoS 000418947900005
Klíčová slova anglicky Online participation; adolescence; civic development
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 24. 3. 2018 09:55.
Anotace
This study focuses on the role of online civic participation in the civic development of adolescents. We build on the assumption that online civic participation differs from more traditional offline civic participation in several key characteristics, namely lacking proximity to other actors, possible disconnection between civic actions and their outcomes, and a reduced hierarchy within the online environment. Considering these specifics, the study examined the longitudinal effect of online participation on the development of civic identity, political self-efficacy, and attitudes toward social authorities. Concurrently, we contrasted the impact of online participation with the impact of offline civic participation. Data from a survey-based two-wave panel study conducted in Spring 2014 and Autumn 2015 in the Czech Republic were utilized. The sample comprised 768 adolescents (aged 14-17 in T1; 54% females). The results showed that online participation predicted increased challenging attitudes towards social authorities, while offline participation had the opposite effect. Furthermore, online participation had no effect on political self-efficacy or civic development, but offline participation positively predicted civic identity. The findings are discussed with regard to the specific benefits and limits of online civic participation.
Návaznosti
GA14-20582S, projekt VaVNázev: Psychologické aspekty občanské participace adolescentů
Investor: Grantová agentura ČR, Psychologické aspekty občanské participace adolescentů
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 07:44