SUCHÁNEK, Petr a Martin ŠTĚRBA. An Analysis of Value Creation in Czech Food Companies. Trendy v podnikání - Business Trends. Plzeň: Fakulta ekonomická ZČU v Plzni, 2017, Neuveden, č. 3, s. 3-15. ISSN 1805-0603.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název An Analysis of Value Creation in Czech Food Companies
Autoři SUCHÁNEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin ŠTĚRBA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Trendy v podnikání - Business Trends, Plzeň, Fakulta ekonomická ZČU v Plzni, 2017, 1805-0603.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/17:00095348
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova anglicky value creation; performance; EVA ratio; financial analysis; food companies
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Změněno: 23. 11. 2023 09:12.
Anotace
The subject of this article is based on an analysis of food companies in the Czech Republic. The aim of the article is to identify differences in value creation (including causal ones) across the companies. We chose a basic sample of all 931 Czech companies in the food industry sector, in segments such as meat and fish processing, milk and dairy products and so on. Of this group, 707 companies had sufficient and available financial data for the year 2014. In the second step we calculated the EVA and ROE indicators for those companies. Subsequently, 382 successful companies (EVA indicator > 0) and 103 extremely unsuccessful companies (ROE < 0) were selected for further analysis. For these companies, a profile analysis, considering difference in averages, was done which allowed us to compare each of selected financial indicators in both groups of companies and to find the greatest differences between them. In the next step a logistic regression model was used (for indicators with a statistically significant difference) identifying which indicators would serve as the basis for a model for distinguishing high-performing companies from low-performing ones. Thus obtained indicators are evaluated on the basis of the food company model. We created a CVM model which is able to identify companies which create values in 97.1 % of cases and in 79.6 % of cases is able to recognize companies which destroy value. An advantage of the model is its ability to detect areas where the companies are strengthened or weakened due to used financial indicators.
Návaznosti
GA16-16260S, projekt VaVNázev: Přístup managementu k redukci zpětných toků ve vazbě na spokojenost zákazníků a neustálé zlepšování
Investor: Grantová agentura ČR, Přístup managementu k redukci zpětných toků ve vazbě na spokojenost zákazníků a neustálé zlepšování
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 16:37