KŘÍŽOVÁ, Alena. Aesthetics of the human body from the interdisciplinary perspective. In Botiková, Marta; Válka, Miroslav a kol. Ethnology for the 21st Century. Bases and Prospects. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, s. 161-167. Etnologické studie 22. ISBN 978-80-210-8860-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Aesthetics of the human body from the interdisciplinary perspective
Název česky Estetika těla z mezioborového pohledu
Autoři KŘÍŽOVÁ, Alena (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Ethnology for the 21st Century. Bases and Prospects, od s. 161-167, 7 s. Etnologické studie 22, 2017.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50404 Antropology, ethnology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00095365
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-8860-3
Klíčová slova česky estetika těla; etnologie; dějiny umění
Klíčová slova anglicky aestetics of the human body; ethnology; history of arts
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 22. 3. 2018 09:57.
Anotace
In the rural environment, perception pertaining to the aesthetics of the human body is often equated with clothing and its decoration. However, aesthetic standards are something of a construct determined by the contemporary social context, which does not have an absolute validity. Assessment from both ethnologists and amateur researchers is thus marked by considerable subjectivity. In addition, clothes came in a vast array of forms – from working clothing, which from the point of view of structuralism can be seen as a “thing”, to festive clothing which, owing to certain attributes, becomes a “sign”. A piece of clothing thus cannot be studied as a mere object of material culture; it is vital to take into consideration the social significance in which decorative elements play a key part. Their origin often stems from magical beliefs. The objective of this article is to demonstrate, on the phenomenon of decoration, the necessity of an interdisciplinary view in the context of ethnology as part of material, spiritual, and social culture (1). Cultural and historical circumstances cannot be overlooked, either; nor can be a certain amount of inspiration in the higher social strata. Hence a certain degree of knowledge of art history is necessary (2). Many decorative elements were made by craftsmen, and are as such evidence of folk-inspired rather than folk display, falling in the category of mass (popular) art connected with mass production, an area studied in more detail in history (3). One such closely connected theme is the transformation of aesthetic standards, the study of which cannot be conducted without a thorough analysis of both written and pictorial sources (4). All these viewpoints should conclusively form a synthesis painting a picture of the evolution of the human body’s aesthetic evaluation in both rural and small-town communities.
Anotace česky
Vnímání estetiky lidského těla v lidovém prostředí je ztotožňováno s oblečením a jeho výzdobou. Estetické normy jsou však určitým konstruktem determinovaným dobovým společenským kontextem, který nemá absolutní platnost. Proto hodnocení ze strany etnologů i amatérských badatelů nese rysy značné subjektivity. Navíc oděv měl širokou škálu podob – od pracovního, který je z pohledu funkčního strukturalismu vnímán jako „věc“ až k obřadnímu, který se díky několika atributům stává „znakem“. Pak už nelze oděv studovat jen jako předmět hmotné kultury, ale je nutno přihlížet k jeho sociálnímu významu, v němž hrají výzdobné prvky klíčovou roli; mnohdy jejich původ vychází z magických představ. Cílem příspěvku je prokázat na fenoménu zdobení nutnost mezioborového pohledu, v rámci etnologie jako součásti hmotné, duchovní i sociální kultury (1). Nelze pominout širší kulturně historické okolnosti, jistou míru inspirace ve vyšších sociálních vrstvách, k čemuž je nezbytná orientace v historii umění (2). Mnohé výzdobné součásti jsou dílem řemeslných výrobců a pak jsou dokladem spíše zlidovělého než lidového projevu a spadají do kategorie masového (populárního) umění, souvisejícího se sériovou výrobou, kterou se zabývá více historie (3). Jedním z úzce provázaných témat je proměna estetických norem – toto studium se neobejde bez analýzy písemných a obrazových pramenů (4). Všechny tyto naznačené úhly pohledu by se měly v závěru protnout v syntéze předkládající komplexní obraz vývoje hodnocení estetiky lidského těla ve venkovském a maloměstském společenství.
Návaznosti
GA17-08549S, projekt VaVNázev: Lidový a zlidovělý šperk v českých zemích
Investor: Grantová agentura ČR, Lidový a zlidovělý šperk v českých zemích
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 14:18